Na úvod si dáme niečo z teórie hip-hopu. Každý rapper prechádza akýmisi vývojovými štádiami. Prvé štádium spočíva v tom, že rapper žije ťažký život v slume / ghette / favele a rap je jedinou legálnou cestou, ako sa vyhrabať z mastného čierneho bahna chudoby, sociálno-kultúrnej exklúzie a celkovej beznádeje a zmaru. Tomu sa v rapovom žargóne hovorí aj „ísť hore". Ďalšie štádium predpokladá úspešné zavŕšenie toho predchádzajúceho, t.j. rapper už je hore. To sa prejavuje zmenou životného štýlu aj rapových textov.
Kým v prvom štádiu rapper vyzdvihuje svoj diskomfort a nedostatok materiálnych statkov, druhé štádium je obdobím samochvály. Tu rapper exhibuje všetky veci, ktoré rapovaním získal, jednak vizuálne (trblietavé hodinky, šperky, autá, zuby,...) a dvojak textovo. Často v tejto fáze dochádza aj k zmene umeleckého pseudonymu, napríklad vedeli ste, že Majk Spirit si kedysi hovoril Koko Šajs? Toto štádium však zvyčajne poslucháčov rýchlo omrzí, a preto musí prísť tretia fáza, a síce fáza paranoie. Vtedy majú rapoví performeri (často veľmi klamlivý) pocit, že im všetci závidia rapovaním nahanobený majetok a chcú im ho poškodiť, scudziť alebo im inak ublížiť. Toto je inak aj konečná fáza, minimálne čo sa týka rapovania, lebo ďalšie fázy už zahŕňajú iba vystupovanie v teleráne, nakrúcanie reklamy pre telekomunikačných operátorov a účasť v porote speváckych súťaží.
Samozrejme, ako vám potvrdí každý diskutér sme.sk, Slovensko je špecifický trh, a preto vyššie uvedené fázy lepšie fungujú v kolískach hip-hopovej kultúry, t.j. v USA a Letanovskom Mlyne, než v strednej Európe. Jednak preto, že jediný thug life, ktorý nádejný slovenský rapper zažije, je keď oklame rodičov, že ide na školský výlet a on pritom ide s kamarátmi na festival „Hip-hop jebe na to" na Duchonku. A dvojak preto, že niektorí rapoví výtečníci sa snažia systém osrať a preskočiť prvé dve vývojové štádia a rovno naskočiť na rozbehnutý low-rider fázy tri. Ako napríklad taký Separ. Ale k tomu sa ešte dostaneme, zatiaľ pokračujeme v teórii.
Z času na čas sa stane, že si rapper zoberie za ženu speváčku a zákonitosti hip-hopu kážu, že musia spolu urýchlene nahrať duet a márne dúfať, že na tom trhnú toľko prachov ako kedysi Jay a Beyonce Z-ovci so svojim terahitom Krejzy in Láf. Vlastne je zvláštne, že Vrbovský s Rolincovou spolu ešte nenahrali nejaké súrapie alebo Zvonky šťastia 2014 v štýle:
Jäu! Zvonky ščasca si mi dala
Budeš navždy moja Dara
ale som si istý, že sa dočkáme.
A tým sa dostávam konečne k ňadru pudla, lebo Martina Csillághová, umeleckým menom Tina, vstúpila do stavu manželského s vyššie menovaným Separom a nahrali spolu toto:
Dobré, nie? V prvom rade ma veľmi zaujal videoklip. Zombie sú v slovenskej popkultúre zastúpené veľmi vzácne (teda myslím teraz zombie všeobecne ako hororový prvok, nie Grúňa s Mázikovou), preto som sa postapo zombie videu potešil. Je to síce low budget, ale keďže sa to nakrúcalo niekde pod Tatrami, štáb dosť ušetril na postapokalyptických kulisách. Najdrahšou položkou bol asi font, ktorým sú napísané titulky a hračkársky samopal pre Separa, preto si myslím, že sa ušetrené prachy mohli minúť aspoň na jednu motorku s kostenými ostňami a plechmi obitou sajdkárou, v ktorej by sedel trpaslík v koženej veste a s okovanými rukavicami a strieľal by z praku. To by postapokalyptickej atmosfére dosť pomohlo, predsa len, päť štatistov s tmavozeleným make-upom a jeden vrak Opel Omega, ročník 1994 je trochu málo. Kostýmy tiež nič moc – Pesar mal asi vyzerať drsne, preto mu dali čiernu mikinu s kapuckou a Tina mala vyzerať drsne, preto jej dali ružové platformy. V niektorých záberoch však majú obaja na hlavách šatky uviazané ako nižší členovia latinsko-amerických gangov. Režisér zrejme chce video prezentovať na filmovom festivale v Tijuane. Posledným sieg hajlajtom sú samotné zombie, ide o ten pomalý druh v štýle (doplň) Of The Dead, ale na duo T&S vôbec neútočia. Najprv sa mi to zdalo zvláštne, no potom mi došlo, že tento typ zombies ide len po mozgoch. A áno, má to záverečné titulky, nebojte.
Ale zombíci sú vlastne metaforou pre zlých bulvárnych novinárov, ktorí Tine a Separovi nedoprajú pokoja a na pokojnej rodinnej prechádzke po pláži v Cannes ich obkľúčia z jednej strany na motorovom člne, z druhej na troch off-roadoch, z tretej na helikoptére a zo štvrtej koňmo a za zúrivého cvakania spúští fotoaparátov hulákajú otázky ako „Tina, to sú nové plavky? Neschudla si? Nepribrala si? Neukážeš nám zadoček? Chodíš ešte na východ? Ako si užívate medové týždne so Separom? Ako zvládaš skĺbiť kariéru a dieťa? Neplánujete so Separom ďalšie? Separ, ako sa vyrovnávate, že vaša partnerka je slávnejšia ako vy? A že zarába viac?" Tine sa hrnú slzy do očí, snaží sa uniknúť a schováva sa za Separa. Ten sa pustí do novinárov päsťami a krikom „Vy hnusné, odporné pijavice, mňa si pokojne foťte alebo moju rodinu z toho vynechajte!" Na druhý deň je na všetkých titulkách článok „Separ to nezvládol! Surový útok na novinárov a vykuknutá bradavka! Čítajte vo vnútri!" Teda ja osobne poslednú bulvárnu informáciu, ktorú som zachytil o Tine bolo, že je tehotná s nejakým pätnásťročným futbalistom, no text ich tracku, ktorý sa volá Bublina (asi preto, lebo sa to rýmuje s Tina), vyvoláva iný dojem:
Chcete nás vidieť na kolenách ale to nejde,
pád nadol je niečo čo sa nikdy neudeje,
sme príliš inde ako vy a preto zrejme,
a preto zrejme - preto preto zrejme... preto preto zrejme.
Hm, teraz rozmýšľam, prečo sa to nevolá „Preto zrejme", aj keď neviem, či to je rozkazovací spôsob od zrieť alebo častica. Zmysel to dáva rovnaký, t.j. žiadny, takže je to jedno. V každom prípade by som vyzdvihol Tinin prízvuk, také tvrdé „nhevadí" a „nhedá" nevytiahne snáď ani Jožo Ráž v rozhovore pre Extra plus. Na východniarku fasa, dvojitý palcodvih. Ale pritvrdzujeme:
Nebudeme robiť, čo chcete, žijeme v bubline, vy nás motivujete,
svet okolo je umelý a chorý, pod nechet si jebnite ihlu, nech sa preberete.
Nemôžem vidieť a nemôžem riešiť tie veci čo sa dejú okolo,
mám svoju ženu, hudbu a parťákov, ostatné ľahlo popolom.
Všetko je naopak, choré je popiči a zdravé už nevieme čo bolo,
hudba za drobné a ľudia bez duše sa bežne stávajú idolom.
Dám to na ex jak pikolo a za chvíľu odchádzam dopiče preč,
keď nechápeš čo ti tým chceme dať, sa prosím ťa hneď teraz lieč.
V našej žijeme my, urob si svoju stráž ju jak pes,
mám piči, čo si kto myslí, jebeme do huby celý svet.
„Nebudeme robiť, čo chcete, vy nás motivujete" je trochu zmätočný odkaz, no pekne to ilustruje hlavnú myšlienku tejto piesne, navyše je to takmer rovnako dobrý rým ako „preto zrejme, preto zrejme", takže fpoho. Udeľujem dva a pol mosadzného odznačika #idomasturhate z desiatich.
Na záver by som dodal, že všetky negatívne ohlasy na tento článok zdôvodním tým, že máte komplexy a závidíte mi. Ale to nevadí, lebo mňa to posúva dopredu a ešte mi to je aj jedno a vôbec, choďte všetci do piče!