Vždy som chcela mať prácu, do ktorej by som sa mohla ponoriť. Prácu, ktorá by ma pohltila a ja by som neváhala zaoberať sa ňou aj vo svojom voľnom čase. Pretože by ma to bavilo. Pretože by som v tom videla zmysel. Pretože moje úsilie vložené do práce by bolo hmatateľné a ocenené. Lebo by som vedela, že som v tom dobrá.
Avšak pánbožko/karma/veľké špagetové monštrum a Richard Müller si povedali, že nebude to také ľahké, drahá a tak som nastúpila po škole na miesto asistentky riaditeľky HR v jednej veľkej firme. Veľkej. Zvonku vyzerá škaredo a jej názov obsahuje viac ako tri písmená. A nenachádza sa v Devínskej. Tak, už viete.
Robiť asistentku, to nie je len pekne vyzerať a variť kávu. Treba sa k tomu aj stále usmievať a mať nervy na riešenie problémov akéhokoľvek druhu všetkých členov oddelenia. Vlastne takto: zhrnula by som to na mať nervy. Pretože keď organizujete vianočný večierok pre 30 ľudí rôznych vekových, váhových, záujmových a statusových kategórii, pamätajte na jedno: Nikdy nebudú spokojní všetci. Môžete to pripraviť podľa seba a budete spokojná vy. Alebo podľa názoru jednej skupinky a budú spokojní oni. Alebo podľa tej druhej a scenár je ten istý. Takže nakoniec to spravíte tak, že na základe istých kompromisov je ochotné zúčastniť sa na večierku celé oddelenie, akurát, že spokojný nebude nikto. Nech žije demokracia!
Za moju dvojročnú kariéru asistenčenia som sa stretla so všeličím (a všelikým). Dovoľte mi teda tu a teraz zosumarizovať výskyt najčastejšie riešených problémov, pre prípad, že by sa niekto chcel stať niekedy asistentkou a potrebuje sa na to psychicky pripraviť, alebo ho to len z čírej fascinácie okolím zaujíma:
Zaseknutý papier v kopírke
Kedykoľvek tlačiareň zapípala, prípadne vydala iný zvuk, ako je bežné, každý zamestnanec, hoci normálne obdarený pomerne veľkou mentálnou kapacitou, sa stával bezradným. Kopírka pípe a netlačí. Jediný, kto tento problém môže vyriešiť, je asistentka. Časom si na ten zvuk vyviniete Pavlovov reflex, takže v pohode. Riešenie spočíva vo vytiahnutí papiera z miesta, ktoré sa ukazuje na displeji. Možno sa vám to zdá jednoduché, ale to len preto, že ste asistentka a tým pádom máte patent na ovládanie bežnej mágie ohľadom prístrojov v kancelárii. Apropos, ovládanie prístrojov. Súťaž o najzapeklitejší prístroj všetkých čias vyhráva s prehľadom kávovar. Dva metre štvorcové okolo miesta, kde spočíva tento pekelný stroj, sú vaším teritóriom, kam neradno vstupovať. Aspoň podľa reakcií vašich kolegov. Keby som dostala euro zakaždým, čo ma v panike niektorý z kolegov stiahol do zasadačky, alebo kuchynky s tým, že návšteva chce kávu a oni nevedia, čo s touto požiadavkou, robila by som asistentku asi tak pol roka, kým by som si mohla otvoriť vlastnú kaviareň. Na Maui. Ale keďže som bola bohovsky dobrá asistentka, vždy s úsmevom a nebojácne som pristúpila ku kávovaru a stlačila ten jeden zázračný gombíček. Voilá!
Zásoby všetkého a na každý prípad
Keď sa na oddelení niečo minie, je to prúser. Váš. A preto musíte byť vždy na všetko pripravení, myslieť dopredu: objednať zásoby pier, ceruziek, dierovačiek, spiniek, obálok, kávy, čaju, cukru, mlieka, príborov, pohárov, šálok, krabíc, obväzov, revízií elektrospotrebičov...no jednoducho všetko a vždy má mať správna asistentka k dispozicií náhradné. (Koľkých teraz napadla otázka - "Aj nohavičky?") Ale v rámci rozpočtu. Nikdy nesmiete prekročiť rozpočet! Lebo niekde v Azerbajdžane kvôli tomu umrie psík. Asi.
Inventarizácia, archivácia, BOZP
To sú presne tie tri činnosti, ktoré všetci normálni ľudia neznášajú. Takže ich má na starosti asistentka. Inventarizuje, archivuje a všetkých konsoliduje, aby dodržiavali všetky pravidlá HSE. A je to presne také zábavné, ako to znie. Má to ale výhodu - môžete sa oháňať termínmi ako predarchívna starostlivosť, registratúrny denník, dokladová inventarizácia, evidenčný list a podobne. Nie sú síce vôbec cool, ale o to divnejšie sa na vás ostatní budú pozerať.
Nechcem byť však prehnane negatívna. Byť asistentkou znamená aj množstvo výhod. Napríklad, všetky nechutné tajomstvá, čo sa dejú vo firme, sa dozviete ako prví. Niekedy sú ale tak nechutné, že si želáte, aby ste o nich radšej nevedeli. Všetci sú k vám milí. Musia. Vedia, že ak by neboli, už v živote sa nemusia riaditeľke dovolať. Prípadne im nevytiahnete papier z kopírky. Preto vám radšej sem-tam donesú malý darček. Predplatné vašej milosrdnosti. Okrem toho máte neobmedzený prísun ku káve, takže ju môžete piť, až kým nebudete pobehovať po kancelárii ako naspeedovaná veverička.
Najdôležitejšie však na tejto práci je naučiť sa nerozmýšľať o tom, načo ste študovali 5 rokov vysokú školu, aby ste potom opravovali kávovary a cca polku pracovnej doby čakali na jej koniec. Netreba však zúfať! Neviete dňa ani hodiny a môže prísť smrť, alebo niečo lepšie - povýšenie! A to také, že sa naň dá aplikovať celý prvý odstavec tohto článku. Zaplaví vás úľava, šťastie a energia, o ktorej ste si mysleli, že je už dávno v nenávratne. Ponoríte sa do práce a ani neviete ako, v pondelok sa usmievate. V utorok sa usmievate. Uvedomíte si, že je sedem hodín večer, stále ste v práci a aj tak sa usmievate. V duši sa usadí príjemný pocit užitočnosti, významu a sebarealizácie, teda všetko termíny, ktoré ste predtým poznali len z počutia. Gratulujem, už nie ste posledným článkom v hierarchii vašej firmy. A že si to veru kurva zaslúžite.