Šoférovanie

 

“Ty pi*a vyje*aná! Kam kukáš, ty je*lina?! To je v pi*i toto! Haló, tu som! Ku*va, aj za tebou je auto! Ledva som ubrzdil!“


Poznáte to? Ak ste muž a šofér a tvrdíte že nie, tak ste ešte aj klamár. Každý chlap, čo niekedy sedel v aute pozná fenomén „žena za volantom“ a ženský spôsob šoférovania, ktorý by dokázal vytočiť aj čerstvo nahúleného Dalajlámu.

 

Modus operandi ženy za volantom je ideálnym prípadom, na ktorom je nádherne vidieť rozdielnosť oboch pohlaví. Práve preto je témou ďalšieho pokračovania kryštalicky šovinistického rozsiahleho cyklu „Mušlička vs. žihadielko“, ktorý prichádza po brutálnej prestávke jedného roka. Námet síce otrepaný, ale hodí sa. Tak poďme na to, nech trocha ponasierame stvorenia, ktorým je určená výlučne biela technika.

 

 

Prístup k autu

 

Základný rozdiel je už v prístupe k autu.

 

Muž

Muž ho vníma takto: Auto je nádherný a silný stroj a ja som jeho pán. Splyniem s ním. Sme jedno telo. Plynové pedále sú predĺžením mojich nôh. Volant sú moje predĺžené ruky. Reagujeme na seba.  Tvoríme jeden organizmus a často aj jeden orgazmus.

Muž sedí pohodlne rozvalený, uvoľnený a jeho chrbát vypĺňa operadlo.

 

 

Žena 

Žena vidí auto celkom inak. Pri nastupovaní jej v lebečnom prievane víri nasledovné: „Sadám si do odporného veľkého rachotiaceho vraždiaceho stroja. Je nebezpečný. Chce ma zabiť. Je rýchly a zradný. Musím byť ostražitá. Nikdy neviem, odkiaľ príde zákerný podraz. Ale ja to zvládnem. A vystúpim z neho živá! Ha!“ 

Z tohto základného antagonistického prístupu vyplýva maximálna koncentrácia a minimálne zručnosti. „Nemám čas zaoberať sa hlúposťami! Musím sa dívať dopredu a nič iné ma nezaujíma. Mojou prácou je udržať ten zákerný stroj v pohybe. Aby išiel rovno. A keď treba zmeniť smer, dokážem k tomu tú beštiu donútiť! Nezabije ma!“

Žena sedí tak, ako keby bolo operadlo zohriate na 120°C. V podstate by operadlo ani nepotrebovala a mohla by sedieť na akejsi autotaburetke. Je vystretá a urputne sa snaží dovidieť na dezén predných pneumatík, prípadne aspoň na stred prednej kapoty. Poznáte ten posed? Tú zdvihnutú bradičku? Tie vyvalené očká? Ten jazýček v kútiku úst? Čo asi žena čaká, že bude umiestnené nad prednou maskou v strede? Swarovskeho kryštáľ? A hlavne - načo kua, tam potrebuje dovidieť?

 

 

 

Výber auta

 

Aj pri výbere svojho auta pripomínajú muži a ženy dva rozdielne živočíšne druhy.

 

Muž

Muža, samozrejme zaujímajú technické parametre, výbava, spotreba, cena, možnosti leasingu - skrátka všetko to, čo ženské považujú za kraviny. Pýta si katalógy, porovnáva, browsuje, overuje si. Kdežto žena ďubne prstíkom do reklamy na nákupné centrum v časopise, na ktorom je žena s nákupmi, ktorá vystupuje z kinderkového autíčka. Nežne, ale rozhodne vyhlási: „Toto!“     

 

Žena

Žena vie najprv len to, že musí byť červené. Potom že musí byť malé (v prípade, ak ešte nemá deti), lebo auto je niečo podobné, ako pes - malé sa lepšie ovláda. Veľká beštia je nebezpečná, Daewoo Matiz je malé, šikovné a priateľské a preto lepšie auto, než taká krava, ako je Volvo! A okrem toho - aj kamoška má také a minule ma viezla. Dokonca mala v aute vázičku a v nej kvietok, ako živý! Jéééj!

 

 

 

Spôsob jazdy

 

Už sme si naznačili, že ženu zaujíma výlučne to, čo je pred ňou. Priestor vedľa auta a za ním v jej vnímaní prestáva existovať a ona sa pohybuje v akomsi zvláštne zakrivenom časopriestore. Priestor sa pri pohybe auta vpred rozostupuje. Všetky prekážky odchádzajú za auto a miznú. Ak idete za ženou, v jej vnímaní neexistujete. Zmizli ste. Z toho vyplýva, že žena nadobúda skalopevné presvedčenie, že v takto „jej prispôsobenom“ priestore môže ľubovoľne a náhle meniť smery (čokoľvek hmotné existuje len pred jej čelným sklom), kedykoľvek zastaviť (v takom prípade sa stane len to, že aj priestor pred autom zastane), prípadne kombinovať obe možnosti bez zbytočného znižovania životnosti žiaroviek v smerovkách. Opodstatnenosť týchto tvrdení dokazuje aj názov tejto facebookovej skupiny.

 

Keď už je riadenie vozidla takto nádherne zjednodušené, zostáva dosť času na iné aktivity. Mobily, kabelky, rúže, keksíky. Prípadne hľadanie mobilu medzi keksíkmi v kabelke. Spätné zrkadielka by sa mali ženám odoberať už pri kúpe vozidla. Pre ženu sú pri šoférovaní rovnako osožné, ako bowlingová guľa na sedadle spolujazdca.

 

 

 

Krízové situácie

 

V krízovej situácii žena neváha ani sekundu. Volant pustí prakticky okamžite. Zaprie sa do všetkých pedálov, vrátane plynového, aby predišla následkom nárazu. Ten zmierni aj nárázová zvuková vlna, ktorú pomocou mnohodecibelového jačania emituje z hrudníka.

 

Muž, naivný hňup, sa snaží celkom neefektívne situáciu riešiť, až do posledného zlomku sekundy pred nárazom a zaoberá sa úkonmi spojenými s riadením vozidla. Často s rovnakým výsledkom, ako pri použitý postupu obvyklom pri ženách.

    

 

 

Parkovanie a cúvanie

 

Osobitou kapitolou, ktorú som si nechal na záver, je parkovanie a cúvanie. V tom sú ženy absolútne neprekonateľné. Svedčí o tom aj fenomén s názvom „Yes, it´s a woman!“. Touto vetou sa označuje pointa obrázkov a videí, na ktorých sú automobily v tých najnemožnejších parkovacích pozíciách, prípadne obrázky kolízií. Obrázky a videá povedia viac, než tisíce slov.

 


Tu je prehliadka mojich obľúbených:

 

 

 

Príklad fantastického odhadu vzdialenosti (otrepané fóriky o to, čo je pre ženu 20 cm si teraz ušetríme)

 

 

 

Skutočne úžasné šoférske výkony

 

Je toho dosť. Tu.

 

 

Záver

 

Na záver si dovolím zopár odborných rád ženám - grátis:

 

  1. Výkon auta výrazne zvýšite tým, že uvoľníte ručnú brzdu. Tým okamžite ustane aj vytváranie sa dymu v kabíne automobilu.
  2. Naučte sa byť praktické a využívajte aj zvyšné tri rýchlosti prevodovky. Zmeny v správaní sa automobilu vás iste príjemne prekvapia.
  3. Aj keď je obrázok auta v zrkadle pred vami, auto je za vami.
  4. Nie všetci vodiči sú natoľko svedomití, aby si včas zistili plán vašej jazdy. Vyhnete sa častým nepríjemnostiam, ak týchto ignorantov upozorníte malými svetielkami, ktorých ovládanie nájdete len pár centimetrov od vášho volantu.
  5. A najmä: Pokiaľ nie ste muž, šoférujte len vo výnimočných, život ohrozujúcich situáciách. V opačnom prípade zbytočne vytvárate situáciu ohrozujúcu všetkých ostatných účastníkov cestnej premávky.