Poznáte ten vtip o kanibaloch? Hej, hej, Slovákovi sa podarilo jednu guľu pokaziť a druhú stratiť, to ešte nikto nevidel.

Vtipálci. Ale je to celkom trefný vtip, lebo asi v každej kultúre, ktorá si vie robiť srandu zo seba, je zakorenený prístup, že sa vždy dajú veci dojebať ešte viac, než si človek myslí, a spôsobom, aký svet ešte nevidel.

Išjúsky a víknesky

Starfield je dlho očakávaná hra z dielne Bethesda whatever. Niečo úplne nové, z gruntu postavené, nevídané. A ako správny fanúšik veľkých Bethesda RPG hier, aj na túto som sa tešil tak typicky svojsky. Bethesda je štúdio známe tým, že ich hry majú určitý štýl permanentnej pokazenosti, ale je to skôr charizmatický prvok, lebo obsah dokáže prekryť chyby na dostatočne dlhú dobu, kým sa chyby neopravia. Prípadne to zalepí komunita, nechaj tak Šaňo!

Och, tá detská naivita.

Tu to akosi nestačilo. Hlavný príbeh sa rozbieha dlhšie než Nemecká byrokracia, a keď už sa rozbehne, tak aj rýchlo končí. Dejových liniek mimo hlavného príbehu je príliš málo, misie mimo príbehu majú väčšinou úplne o ničom riešenia, a prostredie hry je tiež mimoriadne nezáživné.

Tak najprv vystavajú celú históriu sveta na tom, že sú tu dve kolónie, ktoré medzi sebou viedli obrovské vojny, a ako hráči sme vhodení do sveta, ktorý žije v mieri? A nielenže žije v mieri, ale nie je tu ani žiadna kríza, ani iný centrálny motív v pozadí, len dej okolo bandy nezamestnaných ľudí, ktorých sponzoruje nejaký start-up panáčik a poletujú po vesmíre hľadajúc kusy obručí. Väčšinou však sedia doma na riti. Vzrušujúce! Priam gulervúce!

Nič nebolo vystavané. Tie vojny, ktoré som spomínal? To sa dozviete v jednej z bokoviek, v hlavnom príbehu sa o svete nedozviete vôbec nič. Trópa „nepoznám ťa ale spravím pre teba všetko lebo ja neviem čo“ je všadeprítomná. Krásne!

Benchmark

Z hovna bič upliesť nie je jednoduché, na tom si zuby vylámali ľudia z Obsidianu, keď vyrobili Fallout New Vegas. To je hra, ktorá je postavená na základoch Falloutu 3, tiež od Bethesdy, a je to hra mnohými uznávaná ako najlepší Fallout. Ste v Nevade, kde centrálny konflikt vedú tri strany. O všetkých sa dozviete všetko v správnom čase, máte obrovskú voľnosť, môžete zabiť prakticky kohokoľvek. Len treba niesť následky, väčšinou rýchlu samovraždu desiatimi legionármi s puškami.

Hra bola nestabilná a plná chýb, a ešte aj meškala na trh. Časom boli chyby odstránené, ale aj dnes je prakticky povinnou jazdou si nainštalovať niekoľko módov, aby ste mohli hru hrať aspoň 10 minút v kuse. Ak to spravíte, odmenou vám bude vynikajúci scenár, výborne vytvorené postavy, a vo všeobecnosti skvelý príbeh, ktorý má obrovské množstvo koncov, čo vás nabáda, aby ste si Fallout New Vegas zahrali znovu.

Ukázalo to aspoň to, ako to môže vyzerať, keď sa spojí surová technická sila Bethesdy a scenáristické kúzlo Obsidianu. Hra The Outer Worlds, tiež od Obsidianu, naopak ukázala, že Obsidian vie písať, ale postaviť od piky vlastnú hru ani veľmi nie. Nechcem si ani predstaviť to množstvo obsahu, ktoré bolo z hry osekané, ale dobrou predstavou je mesto Byzantium, kde je väčšina budov uzavretá, aj keď vyzerajú prístupne a funkčne. Lebo nebol čas.

Balónik nie a nie puknúť

Priam nepredstaviteľným spôsobom sa mi nechce dokončiť túto recenziu.

Starfield je prázdny. Úplne prázdny. V tom svete sa vôbec nič nedeje.

Môžete skúmať planéty. Fajn! A prečo by som to robil? Všetky zdroje na tvorenie vecí môžem kúpiť v obchodoch. Beztak vyzerajú úplne rovnako, drvivá väčšina planét je prázdna, a ak sa tam objaví nejaká budova, je to len procedurálne generovaný bullshit, ktorý človek videl asi 1000x.

A vlastne, prečo by som vôbec niečo staval? Môžete upravovať zbrane, ale nemá to žiadny zmysel, lebo na rozdiel od Falloutu 4, tu úpravy zbraní nemajú žiadny podiel na tom, aký majú výkon. Strata času. Pravda, ešte môžete variť, ale to je tiež strata času, lebo vaše výrobky majú mizivý vplyv na regeneráciu, a kým sa dostanete na nejký skill level, kedy varenie má aspoň trochu zmysel, tak musíte navariť pre celú armádu a investovať asi 54554 bodov inde lebo skill systém nemá zmysel, všetko užitočné je schované za zbytočným bullshitom.

Môžete upravovať a stavať vlastné vesmírne lode. To je cool. Síce sa v priebehu celej hry dostanete asi len do jednej poriadnej vesmírnej bitky, ale tak... no ale. Ale nič. Môžete pašovať kontraband za smiešne peniaze! To sa oplatí, že jo Horste? Že? Že nie? Tak, no, nevadí.

Ani ľudia nie sú jebnutí. Žiadne hyperkorporácie, ani vymývanie mozgov, všetci sú zhovievaví a až nechutne normálni. A to aj napriek tomu, že v tom svete neexistuje kultúra, iba pár cirkví a Terrabrew káva. Ako sa dá mentálne vyžiť len z kávy z automatu? Nedokážu to ani SBSkári v Tescu, ako to dokážu ľudia v Starfielde? Najčírejšie NPC, aké som kedy videl.

Ešte sa vrátim k tej prázdnote – hlavné mesto United Colonies je New Atlantis, je to obrovská moderná metropola plná bieleho kovu a skla. Každý jeden priestor je využitý na absolútne minimum. Len sa pozrite na tento príklad: na obrázku je interiér realitnej kancelárie, kde je na predaj až jeden byt, a kde pracujú až dvaja ľudia.

Ale je to OK lebo vesmír! Čert ber že človek musí kráčať 20 dní po rožky a tresku do Jednoty! Všetko je veľké, lebo môžeme!

Dobre. Kašlem.

To najlepšie by malo byť štandardom

Crimson Fleet je klub vesmírnych pirátov, ktorý vedie chlapík s hispánskym prízvukom. Volá sa Delgado, jeho pravou rukou je drzá a otravná umrnčatá Myrta menom Naeva Mora. Zo všetkých postáv sú tieto dve postavy jediné, ktoré si človek zapamätá, lebo sú jediné, ktoré majú osobnosť aspoň pokazeného húpacieho koníka. Varujem, že to je to najlepšie, čo v tej hre je. Vonkoncom to nezachraňuje celú hru, skôr je to taká demoralizujúca sonda do scenáristickej dielne. Toto je totiž podľa predstáv Bethesdy skupina brutálnych pirátov, to najextrémnejšie z extrémov, gule na stene, požierajúce prasce zaživa. Lebo pri vstupe na ich základňu jeden pirát zabije druhého, lebo sa navzájom podrazili. Dychberúce krviprelievanie. Väčší extrém už v hre nezažijete.

Podľa mňa je to ten najnižší štandard ako robiť postavy do hier. Ako robiť frakcie do hier. Úplný základ akéhokoľvek stavania sveta.

5/10

A nie, ešte jedna vec ma vytáča. Starfield má obrovské množstvo potenciálu, ale je presraný. A ak si niekto myslí, že to módy zachránia, tak nech sa radšej venuje menej trýznivej činnosti, napríklad práci smetiara. Módy do hier sa robia vtedy, keď hra nemá diery ako Costa Concordia po zrážke. Módy sa robia na doplnenie zážitku, prekopávky trvajú dlhé roky. Fallout 4 vyšiel v novembri 2015, a až teraz sa vyvíjajú gigantické módy pre tú hru, napríklad Fallout London alebo Fallout Miami. Starfield? Čo tam chce človek domódovať? Já bych ty scenáře zakázala, hra potrebuje nový scenár od úplného základu. Ešte jedna misia, ktorej scenár bude „choď tam, dones toto, príď naspäť“ a končím.

4/10

Sarah, drž hubu!

Vedel by som rantiť ešte dlhé hodiny.

Sarah!

aspoň je ten soundtrack dobrý

A ešte jedna vec... to naozaj nikto v tej ďalekej budúcnosti nevymyslel telefón? Prisahám, 95% vecí sa dá riešiť po telefóne, najmä v rámci tej istej planéty a slnečnej sústavy.

Znamenalo by to však, že Sarah Morgan by bola na telefóne. Neustále. Motherfucker!

V hre je ešte odnoš náboženských fanatikov z House Va’ruun, ktorí sú izolovaní, ale stále terorizujú obyvateľstvo galaxie. Človek by očakával, že v Starfielde bude dejová línia, kedy hľadáme tajomný zdroj týchto chujlov, alebo niečo podobné, že skončíme ako špeciálny mierový vyslanec z cudzieho sveta s exkluzívnym prístupom na ich domovskú planétu (niečo ako Institute vo Falloute 4).

Nič také tam nie je. Proste občas niekde sú a narobia bordel. Chujovina!

3/10

Sarah smrdí z úst.