Mnoho strategických hier spočíva v tom, že človek začína s istým obmedzeným množstvom zdrojov, ktoré musí investovať/využiť tak, aby znásobil množstvo zdrojov alebo získal zdroje nové. A jednou z takých hier je aj hra Anno 1800. Keby som skončil na tomto mieste, asi by som vyhral súťaž o najkratšiu recenziu a pritom by som tú hru vystihol. Ale ja sa trochu rozpíšem, lebo aj tá hra je trochu komplikovanejšia.

 

Ako už napovedá názov, hra je zasadená do prostredia, ktoré pripomína 19. storočie. A obyvateľstvo v nej sa v súlade s učením Karla Marxa, nemeckého ekonóma, ktorého myšlienky priniesli prosperitu presne nula krajinám, delí na niekoľko tried – robotníctvo, roľníctvo, remeselníctvo, inžinierov a investorov. Vyššie triedy majú síce náročnejšie požiadavky ako nižšie, ale zato sú schopné vyrábať zložitejšie výrobky. Vysvetlime si to na príklade zo sveta prírody. Moderný človek má ďaleko náročnejšie požiadavky ako bežný šimpanz, ale zas keď ho niekto naserie, je schopný odpáliť interkontinentálnu raketu, ktorou zabije svojho protivníka vzdialeného tisícky kilometrov ďaleko. Zatiaľčo šimpanz je odkázaný len na hádzanie hovien. 

 

Alebo si to radšej vysvetlime priamo na hre. Začíname hrať so zopár doskami. Z tých si postavíme domček. V domčeku sa zázračne objavia roľníci. Asi squatteri alebo čo. Obyvatelia domčeka majú svoje potreby. Takže postavíme nejaký rybársky prístav, aby si na raňajky mohli dať tresku v majonéze. Postavíme im aj destilérku, aby si po robote mohli dať nejakú domácu lavórovicu. A keďže očividne ochutnali jablko zo stromu poznania a hanbia sa za svoju nahotu, treba im postaviť aj nejakú textilku, kde im ušijú nejaké monterky. Ak majú obyvatelia životné potreby uspokojené, začnú šukať ako králici a počet obyvateľov rastie. A ak sú fakt spokojní, je ich možné upgradeovať z roľníkov na vyššiu spoločenskú triedu – na robotníkov. 

 

No a samozrejme robotníci majú už iné potreby ako roľníci. Okrem tresky potrebujú aj klobásku a chlieb, ale našťastie aspoň bez chrenu. Takže treba postaviť chlievy, bitúnky, obilné polia, mlyny a pekárne. A robotníci majú samozrejme aj smäd. A k borovičke už potrebujú aj brzdu. Takže treba začať vyrábať aj pivo. A tu sa to trošku začne komplikovať.

 

Hra sa odohráva na ostrovoch a každý má nejakú úrodnosť. Čiže na žiadnom ostrove nedokážete pestovať všetko to, čo potrebujete. Takže približne v tomto štádiu hry treba nasadnúť na loďku a ísť skolonizovať nejaký ostrov, kde sa dá pestovať chmeľ a obilie, aby sa na ňom mohlo variť pivo. Inak celý reťazec potrebný na výrobu piva vyzerá nasledovne (dole je vypísané, koľko obyvateľov dokáže zásobovať jeden pivovar):

A ak sa vám podarí uspokojiť požiadavky robotníkov, môžete ich vylepšiť na remeselníkov. A tí vymýšľajú ešte viac. Už nechcú piť poctivú borovičku vypálenú zo zemiakov, oni chcú rum. A nie nejaký tuzemák vypálený zo zemiakov a ochutený rumovou arómou. Ale normálny poctivý rum z cukrovej trstiny. Takže zas treba nasadnúť na loďku a ísť kolonizovať nejaké ostrovy v Karibiku (v hre sa to volá Nový svet). 

 

Ak vo väčšine stratégií sa sústredíte na porazenie nepriateľa, tu sa sústredíte hlavne na logistiku, a neustále sa snažíte prepraviť tovary a materiály, aby boli tam, kde ich potrebujete mať. V podstate je to ako v bežnom živote, kde sa teľa vyliahne v Maďarsku, vyrastie na Slovensku, porazia ho v Česku a mäso naporcujú v Poľsku, aby ho po tom zabalili v Nemecku a dali na neho nálepku kvalitné nemecké hovädzie. 

 

Mimochodom na to, aby hocijaká fabrika fungovala, vyžaduje pracovnú silu. Napríklad na to, aby pivovar fachal treba 75 robotníkov. Ak náhodou práve zvyšných robotníkov nemáte, tak tam ten pivovar len tak smutne stojí a žiadne pivo nevyrába. Takže v hre treba neustále dbať na to, aby človek mal dosť závodov na výrobu tovaru, ktoré populácia potrebuje; a zároveň musíte mať dosť populácie, aby v tých fabrikách mal kto robiť.

 

Zdá sa to komplikované? No v podstate aj áno. Toto je jediná hra, kde som to dal na Sulíka (myslím starého, nie toho wannabe alfasamca Fifka) a spravil si excelovskú tabuľku. Okrem toho pravidelne hľadám na nete tipy a asi štyrikrát som písal Pánovi Počasia, aby mi poradil, keď som bol v koncoch. 

 

Avšak aj keď majú obyvatelia všetky potreby uspokojené, stále sa môže objaviť nejaká katastrofa. Napríklad sa na ostrove vyskytne červený agitátor a nahucká obyvateľov, aby začali štrajkovať. Preto je vhodné mať na každom ostrove žandársku stanicu, aby mal kto postrieľať štrajkujúcich. Presne ako v 19. storočí. Okrem Blahových súdruhov nás trápia ešte požiare, epidémie, novinári útočiaci na naše predsedníctvo a dokonca aj obyvatelia trpiaci klimatickou úzkosťou. Z nejakého divného dôvodu totiž populáciu znepokojuje pohľad na dymiace komíny. Preto treba stavať hasičské zbrojnice, nemocnice a cenzurovať tlač. So znečistením životného prostredia toho veľa nespravíme, našťastie zlý pocit z polúcií sa dá vykompenzovať stavbou parkov, ornamentov, palácov, múzeí, zoologických záhrad a iných okrasných prvkov.

 

A ak sa nudíme, možno si len tak zväčšiť obraz a sledovať decká behajúce pomedzi výbehy v ZOO, ľudí prechádzajúcich sa po uliciach, lode čakajúce na vyloženie tovaru v dokoch, športovcov, ktorí sa preháňajú na svojich velocipédoch, alebo aj podivných pyromanov s fakľami a v kapucniach. Z času na čas si ľudia dokonca usporiadajú slávnosť a špacírujú sa po uliciach s kapelou a transparentmi oslavujúcimi naše kompetentné vedenie.

Čo sa týka vizuálu, som značne spokojný. Na druhej strane, nie som nezaujatý, 19. storočie mám rád. Takže čo sa týka hodnotenia, ja dávam 1800 hviezdičiek. Z 2000. Ale som schopný pochopiť, že niekoho tá hra absolútne ale absolútne neosloví. Predsa len je dosť komplikovaná. O dosť kompikovanejšia ako také Tropico. Takže ak ste lamer, ktorý si nevie spacifkovať populáciu v Tropicu, tak táto hra pre Vás nebude. Ja osobne ju hrám tak raz do roka, ale zas ju hrám 5 dní v kuse. A ak ju aj práve nehrám, tak premýšľam nad tým, či mám dosť piva a rumu pre svoje obyvateľstvo.