Máloktorý národ miluje hudbu tak ako Taliani. Nové hity vznikajú snáď každý deň, no popularitu si udržiavajú i staré piesne. A tak nie je žiadny div, že najväčšou talianskou udalosťou vo februári je svetoznámy hudobný festival v San Reme, ktorým žije celá krajina dlhé mesiace pred jeho začatím i po jeho skončení.

Súťaž v meste kasína vznikla v roku 1951, kedy ju zhliadlo päť novinárov a pár unudených divákov, ktorým sa v ten večer nechcelo hrať ruletu. Až v treťom ročníku jej noviny Corriere della sera venovali 13 riadkov.

Speváci v pyžame: Dnes festival trvá aj 4-5 dní, aby z neho sponzori i organizátori vyťažili maximum. San Remo leží síce na severe, ale má mimoriadne teplú klímu, a tak je známe ako mesto kvetov. V čase súťaže si tento prívlastok zaslúži dvojnásobne, lebo miesto, kde niečo nekvitne, by ste nenašli ani s lupou. Navyše sa už tradične koná aj súťaž o najkrajší výklad, takže obchody hýria žltou a modrou, typickými sanremskými farbami.

V meste, zaplnenom najpopulárnejšími talianskymi spevákmi a svetovými hviezdami ťažkého kalibru sa zvyšuje počet obyvateľov takmer na dvojnásobok. Len novinárov sa akredituje okolo 1200! Fanúšikovia sa sem za svojimi idolmi pravidelne zbiehajú ako pútnici do Mekky a obliehajú hotely a reštaurácie v snahe zhliadnuť aspoň malíček svojho miláčika.

Napriek tomu, že celebrity sa nie vždy nechajú fotiť, v San Reme sa uprostred toľkej konkurencie bojuje aj touto zbraňou. Časopisy sú zaplavené zábermi spevákov s rodinami, frajerkami, na ranných vychádzkach, na bicykloch, ako sa holia, kúpu, večerajú, opíjajú, v pyžamách, vo večerných róbach, v teplákoch i spodnej bielizni. Festival nemožno nesledovať, pretože každý kanál má v meste svojho spravodajcu a správy zo zákulisia, z reštaurácií a hotelov bežia šesť dní nepretržite od rána do večera. Život sa zastaví, v televízii nedávajú žiadne tradičné programy, aj tak by ich nik nepozeral.

Akú mali stolicu: Na sanremskom pódiu sa vystriedalo mnoho moderátorov a všetci boli niektorými novinami vynášaní do neba a inými zatracovaní pod čiernu zem. Najdlhšie festival uvádzal šarmantný a seriózny Pippo Baudo, ktorý bol zároveň riaditeľom, režisérom a vedúcim jednočlennej komisie pre výber piesní a spevákov.

Už dlhé mesiace pred začatím súťaže sa špekulovalo o tom, kto ho bude sprevádzať na pódiu, lebo kto naň vstúpi, kariéru má istú. Baudo si potrpel na dámy (v tom najlepšom slova zmysle), ktoré nemali za sebou žiadny škandál, viedli usporiadaný rodinný život a prípadne mali i zopár fotogenických detičiek. Aby spolu ladili, jedna bola blondínka a druhá tmavovláska. Jeho okrasou sa stala Alba Parietti (bývalá priateľka Christophera Lamberta), Brigitte Nielsen, herečka Sabrina Ferilli či argentínska modelka Valeria Mazza.

Talianski moderátori sú kapitolou sami o sebe. Nemajú vôbec žiadne zábrany a speváka sa rovno pred kamerami pýtajú na poslednú sexuálnu aféru, na nemanželské deti a trebárs aj na včerajšiu stolicu. Diváci sa rozhodne nenudia, to mi verte!

Po pár rokoch sa však zistilo, že Pippo Baudo nie je až taký seriózny, ako vyzeral. A že napríklad minerálku, ktorou sa tak hojne nadájal, pil najmä preto, že za jej reklamu takmer na celom svete (festival preberá celá Južná Amerika, takmer celá Európa a občas aj Spojené štáty) zinkasoval od výrobcu veľmi zaujímavú sumičku.

Na jeho dovolenky na Bahamách prispelo pravdepodobne i niekoľko neznámych spevákov, ktorí sa záhadným spôsobom dostali do hlavnej súťaže medzi stálice, namiesto toho, aby postúpili z kategórie Nové talenty. Takže potom neostalo miesto napríklad pre vtedy svetoznámu dvojicu Albana a Rominu. Každý deň sa objavovali nové a nové škandály a Pippo Baudo nakoniec nakrátko skončil vo väzení.

Moderovala i hlúpa hus: Po ňom festival uvádzal Mike Bongiorno, komik Piero Chiambretti a krásna Valeria Marini. Tej však nepomohlo ani to, že jej toalety tesne na telo navrhli najlepší návrhári, noviny ju otvorene prirovnávali k hlúpej husi.

Moderátor, sledovaný celým národom, musí mať veľkú trému. Len tak možno vysvetliť výrok Mikea Bongiorna, ktorý vošiel do histórie: „Dnes večer porota vyberie ďalších päť piesní. Päť piesní včera, päť piesní dnes, to je spolu presne dvanásť.“

Šancu dostal jeden rok i Raimondo Vianello, sympatický starý pán, len o pár rokov starší ako egyptské pyramídy, a tak najčastejším titulkom v novinách bola otázka: „Dožije sa Raimondo finále?“

Vianellovi počas prenosu vypadlo z ucha slúchadlo, cez ktoré mu dávala pokyny réžia a keď mu naznačili, že má pokračovať aj bez neho, pochopil to ako výzvu zrýchliť priebeh, a tak prakticky zlikvidoval Madonnu, ktorá bola zmetená z pódia skôr, ako doznela jej pieseň.

Najväčšie ďasno Európy: Svoje dostal i moderátor Fabio Fazio. Ako vallettky (křoví) si vybral imitátora Tea Teocoliho a Luciana Pavarottiho, ktorý sľúbil, že nebude spievať, aby nezatienil kolegov. Keď sa ženy talianskeho šoubiznisu dozvedeli, že o slávu a honoráre ich opäť oberie cudzinka – španielska modelka Ines Sastre – zúrili a rozhodli sa protestovať pripútaním sa o divadlo Ariston, kde sa súťaž koná. (Nakoniec sa to ale neuskutočnilo).

Fabio Fazio bol úplne nevýrazný (citát z tlače: „Bol smutný ako tanier varenej zeleniny.“) Pavarotti sa svojej úlohy zhostil s príjemným nadhľadom, jediný „škandál“ spôsobila jeho žena Nicoletta, ktorá požadovala vymeniť izbu v hoteli, lebo pôvodná bola dvermi spojená s izbou novinárov. Kto pozná tieto mediálne hyeny, vôbec sa jej nečuduje, sú to typy, kvôli pikoške neváhajúce priložiť ku kľúčovej dierke ani oko, ani ucho. Teo Teocoli predviedol zopár imitácií a keď mu k prestrojeniu na Raya Charlesa zmizla parochňa, obetavo sa uprostred večera narýchlo v zákulisí ostrihal na strašného ježka.

Najväčšmi kritizovaná bola Ines Sastre, ktorej výkon ktosi okomentoval slovnou hračkou „Bola to disastre.“ (katastrofa). Modelka párkrát predviedla nevýraznú hruď pri „dychových cvičeniach“, inak neustále prešľapovala, akoby tlačila kapustu do suda, pohojdávala rukami a svoju neistotu maskovala, ako napísala tlač, „konským rehotom“. Z toho jej ďalšia prezývka: „Najväčšie ďasno Európy“. Navyše „bola taká elegantná, až nebola sexi“.

O festivale vyšlo každý deň len v Taliansku okolo 450 článkov, ale organizátori sledujú aj odozvy v zahraničí. Predstavte si, že Ines sfúkli dokonca aj v akomsi sibírskom denníku!

Svätý pupok nepomohol: Nečudo, že Taliani začali nostalgicky spomínať na Pippa Bauda, i keď bol obvinený z rôznych čachrov-machrov. On, stará líška, mlčal, hoci tušil, že jeho akcie začínajú stúpať. Jedine on vedel totiž súťaži dodať noblesu a vytvoriť atmosféru, akoby šlo o najdôležitejší festival galaxie. ON vyberal spevákov, ON pozýval najkrajšie ženy a najslávnejších športovcov sveta, ON tuším aj umýval pódium a prášil koberce (veď preto éru jeho kraľovania označujú ako „pippizmus“).

A vedel, ako zvýšiť sledovanosť. V roku 1996 sa stal obeťou nechutného žartu – po meste boli rozvešané plagáty, oznamujúce jeho smrť. Pippo z toho obvinil konkurentov, no tí sa nedali a napadli ho, že svoju „smrť“ zorganizoval sám, len aby sa o ňom hovorilo. Bolo totiž zvláštne, že nahnevaný Pippo ukázal publiku novučičký plagát, ktorý zjavne nestrhol z múru. A odhalili ho i keď „zachraňoval“ nezamestnaného, odhodlaného skočiť z balkóna v San Reme. 

V roku 2001 moderovala Raffaella Carrá. Nik nevie, koľko má táto showgirl rokov, lebo posledných päťdesiat vyzerá stále rovnako. Je to národný poklad, krásne spieva, perfektne tancuje, vie po anglicky i španielsky, jej programy dosahujú skvelé výsledky. Ako „krovie“ si vybrala 40 mladých chalanov v sexi úboroch, čím si zabezpečila, že festival sledovali minimálne všetky ženy Talianska.

Tí, čo prišli po Baudovi, boli slabí a sledovanosť klesala a klesala, a napokon v tomto roku klesla definitívne až kamsi do kýbľa a v RAI si trhali vlasy. Carrá je dokonalá profesionálka, no napriek tomu niečo nefungovalo, celé to bolo akési nemastné-neslané. Nepomohlo ani, že protagonisti programu Striscia la notizia zriadili Svätý Raffaelin pupok (Carrá odhalila brucho ako prvá už v 60-tych rokoch). Sošku pupku postavili na oltárik, obsypali kvetmi a kto chcel, mohol sa mu pokloniť a dotknúť sa ho pre šťastie.

Bolo takmer jasné, kto bude moderovať nasledujúci rok...

 

 

Prikladám fotky:

Pippo Baudo

 

Divadlo Ariston

 

Mike Bongiorno a Valeria Marini

 

Ines Sastre, Fabio Fazio a Pavarotti

 

Raffaella Carra

 

zamlada: