V minulej časti som vám opísal moju cestu k vysnívanému autu, teraz si predstavíme bližšie jeho generácie.
O MX-5 si toho na internetoch popísalo veľmi veľa, takže sa obmedzím len na základné info: Do dnešného dňa existujú 4 generácie, sériová výroba začala v roku 1989 a nepretržite trvá dodnes. MX-5 je viacnásobným držiteľom Guinessovho rekordu v počte vyrobených kusov v kategórii dvojmiestnych športových áut – miliónty kus sa vyrobil 22. apríla 2016.
Dizajn prvej generácie označenej NA navrhli v Kalifornii a dizajnéri sa inšpirovali anglickými športovými autami zo 60. rokov. Vyrábala sa do roku 1998, kedy sa začala vyrábať druhá generácia NB, ktorá mala prepracovaný dizajn a prišla o vyklápacie predné svetlá. Tá dostala v roku 2001 facelift a vyrábala sa do roku 2005. Odvtedy bola na trhu tretia generácia NC s výrazne zmeneným dizajnom, no stále zreteľným odkazom na predchádzajúce dve generácie. V roku 2006 premiérovo prichádza model so skladacou pevnou strechou. V roku 2014 sa pri príležitosti 25. výročia modelu predstavuje 4. generácia ND, ktorá už tvarmi na predchádzajúce generácie neodkazuje, no koncept ostáva zachovaný.
Pre prvú generáciu sa používali dva benzínové radové štvorvalce s rozvodom DOHC – 1.6 liter s výkonom 86 kW a 1.8 s výkonom 98 kW. Štandardne bola k dispozícii 5-stupňová manuálna prevodovka, ale dal sa objednať aj 4-stupňový automat – pár takýchto šialencov sa našlo a paradoxne dnes ide o cenené zberateľské rarity. Prevodovka je hneď za motorom a jej prostredníctvom sa výkon prenáša na zadnú nápravu. Za príplatok sa k manuálom dal priobjednať viskózny diferenciál s obmedzenou svornosťou. Počas rokov sa výbavy vyvíjali, vznikali rôzne limitované edície a špeciály pre jednotlivé trhy. K dispozícii boli elektricky ovládané okná aj zrkadlá, klimatizácia, reproduktory v hlavových opierkach ako aj ABS či posilňovač riadenia. Po facelifte sa výkon 1.8 motorov zvýšil na 98 kW a výkon 1.6 sa na niektorých trhoch znížil na 66 kW, aby ostala zachovaná cena základných modelov. Novinkou bol diferenciál Torsen namiesto viskózneho. Perličkou bol funkčný ukazovateľ tlaku oleja, ktorý v druhej generácii nahradila ručička vytrvalo sa držiaca uprostred stupnice, nech sa deje čokoľvek. O NA sa vraví, že je to MX-5 pre puristov a veľa ľudí tvrdí, že je to najlepšia generácia, čo sa týka radosti z jazdy - malá, ľahká, bez ABS, posilňovača riadenia, akejkoľvek elektronickej asistencie, s minimom výbavy pridávajúcej hmotnosť. Na nemeckom mobile.de sa ešte 2.11. dalo nájsť NAčko v pôvodnom stave za 22 490 €! Mne sa dizajn páči menej ako NB, navyše som sa mal do nej problém zmestiť.
Druhá generácia s pevnými svetlami (vyklápačky padli za obeť bezpečnosti chodcov) priniesla mierne zmeny na motore, ktoré pre 1.8 znamenali zvýšenie výkonu na 104 kW a zmeny v interiéri. Podvozok sa tak ako pri prvej generácii držal osvedčeného receptu v podobe dvojitého lichobežníkového zavesenia vpredu aj vzadu. Posilnené boli stabilizátory a upgradu sa dočkali aj brzdy. V roku 1999 bola predstavená 7500 kusová limitovaná edícia 10th Anniversary. Tieto autá mali len jeden stupeň výbavy, ktorý obsahoval 6-stupňový manuál, tlmiče Bilstein s odlišnou charakteristikou, 15“ chrómované disky, samosvor Torsen, sedadlá čalúnené alcantarou v modro-čiernej kombinácii, ktorej sa prispôsobilo aj čalúnenie volantu a doplnky v interiéri. Pri kúpe auta ste dostali certifikát informujúci o čísle kusu v sérii, model v mierke 1:24, pánske a dámske hodinky Seiko v rovnakej farebnej kombinácii ako interiér a kľúčenku. Kusy nesprznené tuningom sa momentálne predávajú za dosť vysoké sumy, ale pri počte 7500 vyrobených áut sa nedá hovoriť o veľkej exkluzivite. Ak ale ešte máte kompletku s hodzinami, modelom a kľúčenkou, mení to situáciu.
V roku 2001 bol predstavený facelift s drobnými zmenami dizajnu. V interiéri došlo na nové sedačky a zmeny na prístrojovom paneli. Zmenil sa tvar predného nárazníka, predných svetiel a grafika zadných svetiel. Motor 1.8 dostal variabilné časovanie ventilov. Vrcholom bola verzia Sportive, ktorej autá boli vybavené 6-stupňovou prevodovkou, samosvorom Torsen T2, výstuhami podvozku a vyhrievanými koženými sedačkami. V roku 2004 prišiel model Mazdaspeed s motorom preplňovaným turbom, takže výkon poskočil na 134 kW. Posilnenia sa dočkal aj podvozok, prevodovka a spojka. V premiérovom roku bola k dispozícii len v dvoch farbách. Dodnes ide o jediný Mazdaspeed model MX-5 a o jedinú továrensky vyrábanú verziu s turbom. Pri modeli NB treba určite spomenúť aj veľmi vzácny Roadster Coupé, z ktorého sa vyrobilo iba 179 kusov s ľavostranným riadením, určených exkluzívne pre japonský trh. Generácia NB je všeobecne považovaná za civilnejšiu ako NA, je to auto, s ktorým sa dá ľahšie každodenne žiť a mne sa modely po facelifte páčia najviac. NB sú síce ťažšie, no vyvažujú to vyšším výkonom, väčšou tuhosťou karosérie a väčším pohodlím v kabíne.
Tretia generácia NC sa začala vyrábať v roku 2005 a na rozdiel od prvých dvoch generácií išlo o kompletne nový dizajn bez preberania akýkoľvek prvkov techniky alebo dizajnu, s jedinou výnimkou - všetky tri generácie majú rovnaké okrúhle blinkre v predných blatníkoch. Vpredu ostalo dvojité lichobežníkové zavesenie, vzadu ho nahradil multilink. Motory boli v ponuke stále dva, tentokrát ale s objemom 1.8 a 2 litre a výkonmi líšiacimi sa v závislosti od použitej prevodovky a trhu, na ktorý boli dodávané. Dostupné boli 5- a 6-stupňový manuál a 6-stupňový automat. V Európe mal slabší motor výkon 94kW a dodával sa len s 5-stupňovým manuálom, silnejší dvojliter mal 118kW a kombinoval sa so 6-stupňovým manuálom a samosvorom ako doplnkovou výbavou. V roku 2006 sa predstavuje model s elektricky skladateľnou pevnou strechou, ktorej mechanizmus pridáva cca 35 kg hmotnosti. Ide o prvý model s takouto možnosťou, pre prvé dve generácie bol k dispozícii iba odnímateľný hardtop z jedného kusu. Facelift z roku 2008 prináša zmeny tvaru nárazníkov, predných a zadných svetiel. Pod kapotou prichádza k navýšeniu výkonu dvojlitra na 125 kW, posunutiu obmedzovača na 7200 otáčok a premiére automatickej prevodovky v Európe. V roku 2010 bola predstavená limitka 20th Anniversary pre európsky trh, ktorá sa dala objednať len s plátennou strechou v špecifickej výbave a v troch vybraných lakoch. Mazda sa tentokrát poučila a vyrobila len 2000 kusov, takže ich zberateľská hodnota je od začiatku vyššia. Zaujímavosťou je, že japonská Anniversary verzia bola predstavená v roku 2009 a jej výbava bola odlišná od európskej. V auguste roku 2014 NC stihlo ešte aj 25. výročie, 25th Anniversary Edition sa vyrobilo len 1099 kusov, ktoré vychádzali z najvyššieho stupňa výbavy 2-litrového modelu a v USA sa vypredali v priebehu desiatich minút. Tak ako pri prvých dvoch generáciách vzniklo veľké množstvo ďalších limitovaných edícií, no len málo z nich by ma presvedčilo kúpiť si MX-5 tretej generácie. V sériovej výbave sa majitelia sťažujú na vysoký podvozok, ktorý býva často prvým krokom úprav a vylepšenia jazdných vlastností. Nepáči sa mi ani dizajn, na druhú stranu ide o novšie auto, ktorého komfort v kabíne je v porovnaní s NA a NB podstatne ďalej, za čo sa ale platí najvyššou hmotnosťou spomedzi všetkých generácií.
Veľa priaznivcov modelu MX-5 vrátane mňa dúfalo, že pri príležitosti 25. výročia Mazda predstaví štvrtú generáciu, o ktorej sa už pár rokov vedelo a hovorilo. Na rozdiel od obľúbeného heftu európskych automobiliek s predčasným únikom fotografií mesiace pred predstavením sa Mazda posnažila a ND sa dočkalo oficiálnej premiéry práve na oslavách 25. výročia modelu, ktoré sa simultánne konali v Barcelone, Hirošime a v Chicagu (alebo Los Angeles). Vyrábať sa však začala až v roku 2015 a k dispozícii je s dvoma motormi SkyActiv o objeme 1.5 a 2 litre s výkonom 96 a 116 kW, spojených so 6-stupňovým manuálom alebo automatom. Mazda, ktorá sa už dlhšiu dobu prezentuje technológiou SkyActiv, pri ND využila "gram strategy", ktorej cieľom bolo čo najviac znížiť hmotnosť vozidla. ako názov napovedá, ide o uberanie hmotnosti na jednotlivých dieloch, aj keby malo ísť o úsporu len pár gramov. Takto sú napríklad v čelnom skle v časti, ktorá je skrytá pod tesneniami a plechmi, vyvŕtané diery pre odľahčenie, kryt prevodovky je hladký bez výstupkov, madlo posúvania sedadla je minimalistické, na upevnenie silentblokov boli použité špeciálne odlievané skrutky a podobne. Aj vďaka tomu sa podarilo udržať hmotnosť na úrovni 1000 kg, čo je menej ako modely NB a NC.
Dizajnovo sa mi ND veľmi páči, až na zadné svetlá a fakt, že nemá vôbec nič spoločné s predchádzajúcimi generáciami. Zatiaľ som nemal možnosť ju šoférovať, ale zopár ich už v premávke je, takže verím že čoskoro sa nájdu majitelia ktorí sa o svoje skúsenosti podelia. Novinárske recenzie hovoria, že auto je návratom ku koreňom a jazdné vlastnosti majú najbližšie k autám prvej generácie. Keďže to bol cieľ inžinierov Mazdy, asi sa im to podarilo.
V roku 2016 Mazda predstavila MX-5 RF (Retractable Fastback), čo bolo opäť vydareným prekvapením, pretože sa očakávalo predstavenie modelu s klasickou sklápateľnou strechou. Mne osobne tento model ujebal bojler, neskutočne sa mi páči a neviem sa dočkať kedy ho uvidím naživo. To bude asi tak všetko čo s ním pri cene nad 35 000 € najbližších pár rokov urobím.
Chvíľu po Mazde predstavil svoju novinku aj Fiat, pomenovanú po kultovom modeli 124. Dlho sa o tom hovorilo a všetci dúfali, že pri tejto spolupráci budú Japonci navrhovať techniku, Taliani dizajn a nie naopak. Našťastie Fiat 124 využíva bezo zmeny podvozkovú platformu Mazdy, jediné čo je iné je dizajn karosérie a vlastné motory a prevodovky. Takže ak by sa vám dizajn Mazdy nepáčil, možete si kúpiť Fiat s preplňovanou 1.4, alebo verziu Abarth so zvýšeným výkonom. Ja som sa ešte stále nerozhodol, či sa mi zadok Fiatu páči viac ako Mazdy, predok je podľa mňa nič moc.
Nabudúce si povieme niečo o rozsiahlej tuningovej scéne a komunite majiteľov.