Vítam priaznivcov môjho masochistického hobby, po necelom roku si zrekapitulujeme moje plány z posledného dielu:
Pomaly začínam dávať dokopy zoznam dielov a sondujem, ako bude na okruhu vyťažená cez december dielňa. Možno sa túto zimu naučím zvárať a lakovať...
Asi už všetci tušíme že zvárať a lakovať som sa v zime nenaučil, niekoľko nových nadávok ale áno. Dielňa voľná bola, aj som to auto zdvihol a začal na ňom pracovať. Plán bol nasledovný: zhodiť komplet prednú aj zadnú nápravu, rozobrať na diely, opieskovať, nová povrchová úprava a nové silentbloky, zložiť naspať a hurá. V medzičase vyriešiť karosériu, konkrétne hrdzavé predné blatníky, prahy a lemy zadných blatníkov. Všetky tieto diely sa vyrábajú, takže netreba nič tvarovať z plechu, vyrábať ani zamestnávať trpaslíkov z Morie.
Začalo som rozoberať zadnú nápravu, horné rameno išlo ľahko. Dolné rameno už nešlo tak ľahko, išlo tak že vôbec. Mám rázový uťahovák čo má krútiaci moment 1300 Nm (určený na uvoľňovanie skrutiek na kamiónoch a autobusoch) a nespravil ani hovno. Spodná skrutka dlhá asi 30 cm nešla von. Dobre dám si pauzu, prelejem to nejakým odhrdzovačom a skúsime zase zajtra. Zatiaľ dám dole plasty podbehov vpredu aj vzadu, nech sa tam viem lepšie hýbať. Vzadu plasty držia na plastových klipoch, diera má priemer asi tak 5 mm, ako tá spodná na obrázku. Ja som potiahol a vyrobil trochu väčšiu.
Well, fuck. Ale aj na to existuje opravný plech. Idem spraviť predok. Koleso dole, brzdový kotúč dole, hlasnejšie si kýchnem a brzdový štít sa ako jesenné lístie pomaly znáša k zemi. Vľavo môj, vpravo nový.
Že sa robia nové je tiež upokojujúce. Keď už som vpredu, začnem rozoberať predné zavesenie. Na to potrebujem dve kladivá a silno udrieť. Opakovane. Po pol hodine, keď sa pred dielňou začali zbierať fanúšikovia pokútneho drum'n'bass predstavenia, som zhodnotil že to prelejem nejakým odhrdzovačoom a skúsim zase zajtra. Zatiaľ sa pozriem ako vyzerajú tie hrdzavé časti. Jemným poklepaním v prednom blatníku zmizlo celé kladivo. Začal som sa v tom rýpať viac a viac diera sa zväčšovala a niekde vzadu v hlave mi tenký hlások začal našepkávať "Vyjeb sa na to."
Dobre dám si pauzu a zatiaľ pozriem prahy. Znovu sa k slovu dostáva kladivo a po chvíli búchania aj najväčšia výhoda uzavretej dielne v prázdnom areáli uprostred kukuričného poľa - možnosť nadávať na plné pľúca. Tenký hlások už nešepká, pomedzi výbuchy smiechu opakuje "Brácho na toto sa fakt vyjeb." Trochu zaváham a idem sa pozrieť vedľa do druhej dielne kde chalani hrajú úplne iný level a zachraňujú, reštaurujú a opravujú trochu iné kúsky, či tam nie je niekto kto to posúdi odborným okom.
Mišo vezme svetlo, šrobovák, pozrie sa na 2-3 miesta ktoré som načal a silný refrén niekto prvý krát vysloví aj nahlas: "Tak na toto sa vyjeb. Tu je toľko roboty že sa to neoplatí opravovať" Pekne poďakujem, zbalím si náradie, auto odtlačím pred dielňu a idem pohľadať bandasku s benzínom si od toho dať pauzu. Píše sa 22. december 2022. Cez sviatky si vyhodnotím svoje možnosti. V tomto stave to predám len silno pod cenu, alebo to musím rozobrať a rozpredať po dieloch. Tých karosárskych bude pomenej ale zvyšok by mohol hodiť aspoň toľko, aby som mal na kúpu nejakej inej, menej hrdzavej s ktorou by som začal odznova.
Brúsim po internetoch a zisťujem že MXky sa míňajú. Tam kde pred pár rokmi mobile.de vyhodilo niekoľko strán výsledkov dnes horko-ťažko ponúkne 20 inzerátov. Česko-slovenský trh je špecifický svojimi od reality ujebanými cenami, ale zdá sa že Nemci sa začínajú doťahovať. Nie úplne dobré vyhliadky. Medzitým posielam fotky stavu auta ešte pár ľuďom a z pesničky "Vyjeb sa na to" sa stáva vianočný hit.
Po sviatkoch som auto našiel presne tam kde som ho nechal a prekvapivo aj v rovnakom stave. Po pár dňoch mi zvoní telefón, volá Laci, Mišov šéf. Videl ten môj vrak a má pre mňa ponuku ktorá sa neodmieta. Pomôžu mi dať to auto dokopy a ja mu tým pomôžem vykryť hluché miesta medzi ich skutočnými projektmi ktoré v dielni robia. Zlatý chlapec. Po pár dňoch premýšľania či sa na to naozaj nevyjebať som sa aj vzhľadom na ceny a ponuku v inzercii rozhodol že idem s opravou pokračovať. Dohodli sme si postup prác, rozdelili čo urobia chalani v dielni a čo si budem robiť sám, aby som udržal náklady v rozumných medziach. Prvý krok bol oddelenie karosérie od zvyšku auta, aby sa dalo pracovať na nápravách aj likvidácii hrdze naraz. MXky sa dajú rozdeliť tak že spodok auta ostane vcelku a vrch prakticky takisto.
Chalanom na dielni to trvalo asi pol dňa a zároveň vyrobili aj konštrukciu na kolieskach, na ktorú osadili karosériu aby sa s ňou ľahšie manipulovalo. Na to aby sa karoséria mohla vyvariť bolo potrebné odstrániť z celého podvozku gumoasfaltový nástrek ktorý slúži na ochranu pred koróziou. Ten v Mazde ale asi nečítal návod, pretože svoju prácu si robil len veľmi otázne. Pýtate sa ako sa taký 18-ročný gumoasfalt z podvozka odstraňuje? Normálne, v polovici februára si v nevykúrenom hangári ľahnete na zem pod auto, teplovzdušná pištoľ v jednej a špachtľa v druhej ruke a škrabkáte. Nakoniec ešte prebehnúť drôteným kotúčom na uhlovej brúske, aby ste sa to vyčistili do kovu. Keby tam ovšem nejaký kov bol. Zároveň s odstránením gumoasfaltu je potrebné vybrať z auta aj interiér, aby pri zváraní niečo nechytilo - sedačky a hlavne tapacírovanie interiéru. Ten tapacír je jeden kus ktorý pokrýva komplet celú podlahu, stredový tunel, priestor pre nohy, všetko. Pýtate sa ako sa dáva von? Normálne, je prichytený takými plastovými cvočkami, takže stačí vybrať z auta sedačky, stredovú konzolu a oddeliť cvočky. Jáj, a jeden ten cvoček je zakrytý stredovým panelom palubnej dosky, takže treba vybrať aj komplet palubku. A kúrenie. A klímu. Pýtate sa ako? V podstate jednoducho, s desinou kľúčom, šrobovákom a piesňou na perách - "Mal som sa na to vyjebať" je druhý singel z dnes už kultového albumu. Vo finále sa dopracujete k niečomu takémuto:
Po odstránení koberca však prichádzajú ďalšie rany - cez podlahu tak trochu vidno svetlo. Nie na konci tunela, iba to v hangári.
Jedna diera ešte nie je koniec sveta, pokračujem v škrabkaní, tentokrát už na zdviháku takže sa nekrčím pod autom na studenej zemi. Sezóna sa pomaly rozbieha, takže času nie je toľko. Odstránený gumoasfalt postupne začína vydávať svoje tajomstvá. Čo-to už naznačil vybraný koberec, vyzeralo to na tri kritické miesta s relatívne jednoducho tvarovaným plechom podlahy, čo by znamenalo ľahkú opravu vyrezaním chorých častí a navarením nových. Spodok auta však vyzeral oveľa, oveľa horšie.
Zavolal som chalanov, ktorí to mali po mne prebrať a začať opravovať. Ak ste hádali ich verdikt na "Vyjeb sa na to", hádali ste správne. Veľmi triezvy odhad nákladov len za prácu bez materiálu bol na úrovni kúpnej ceny tých lepších kusov z inzercie. Verdikt je jasný, karoséria je FUBAR a nemá zmysel ju zachraňovať. Riešenie? Rozpredať to na diely a karosériu zlikvidovať, alebo zohnať karosériu v lepšom stave a preskladať do nej celé auto. Píše sa máj 2023.
Pokračovanie tu.