Minule som vám tak trochu klamal s tým, že toto bude posledný diel. On bude totižto predposledný, lebo inak by som si neodpustil pár vecí, ktoré neradno opomenúť.
Doba sa posunula a okolo značky Smart sa udialo niekoľko vecí, ktoré posúvajú story týchto drobných áut o kus ďalej. Asi k záhube, ale to ukáže len čas.
Ale teda po poriadku - medzičasom sa zo Smartu stala skutočne čisto elektrická značka. Benzínový model už si neobjednáte a ak po ňom vyslovene túžite, tak sa môžete zmieriť s Renaultom Twingo, ktoré má dokonca v ponuke ešte aj na výber či atmosféru alebo turbo a s akým výkonom. Ako som už spomínal, toto je nie len racionálna voľba z pohľadu financií, ale ide o podstatne krajšie a v mnohých smeroch praktickejšie auto. Odhliadnuc od toho, že ho na Slovensku už oficiálne nekúpite, tak je vlastne dokonalé.
Predaje samozrejme stagnujú a zďaleka neplnia plán, pretože v danej cene môžete mať elektrické už všeličo väčšie, s o niečo väčším reálnym nájazdom. A možno aj preto vstupujú do príbehu Číňania, konkrétne Geely. V praxi to bude znamenať to, že ďalšia generácia Smart-u, ktorá príde v roku 2022 (ak nadchádzajúca kríza dovolí), bude vyrábaná výsostne a kompletne v Číne.
Aktuálny závod v Hambachu ale nezatvoria, no naopak do neho Mercedes chce pumpnúť nejakých 500 miliónov eur a vyrábať tam nový kompaktný model, priamo pod svojou značkou a s už známym označením EQ.
Beriem to ale pozitívne a naozaj sa teším z toho, že mi nový Smart budú vedieť doviezť z Aliexpressu. Samozrejme s poštovným zdarma, dvojdolárovým kupónom na ďalší nákup a s mačičkou s kývajúcou pacičkou na palubovku ako darčekom. Nezabudnite dať päť hviezdičiek.
Ale aby som nebol úplný pesimista a neplakal si tu na klávesnicu, tak si poďme ešte trošku pospomínať. Smart počas rokov svojho fungovania vyrobil viacero špeciálnych kúskov, tak sa na niektoré spoločne pozrime.
Takým asi najviac vyčnievajúcim je model Crossblade. Postavili ich len dvetisíc kusov a ôsmy z nich vlastnil Robbie Williams. To vlastne aj začiatok jeho spolupráce so značkou v rámci propagácie nového modelu ForFour. Auto samotné teda vyzerá nejak takto:
Ak si kladiete otázku, ako sa s tým jazdí, tak odpoveď je jednoduchá - ideálne s prilbou. Mierne sa upravila karoséria (čím auto paradoxne trochu pribralo proti bežnému Smartu), osadil sa starší model motora, avšak s tuningom na 52kW od Brabusu, nahodili sa kolesá na pripravovaný model Roadster a poď ho na cestu! Pôvodná cenovka bola taká, že sa v našich končinách nepredal nový ani jeden - aktuálne je však možné v rámci Čiech a Slovenska stretnúť spolu „až“ tri.
Prakticky je to veľmi zaujímavé auto a dáva úplne iný pocit z jazdy. O to inší, keď idete v daždi, čo je vďaka špeciálnym neoprénovým sedačkám a odtokovým dieram v podlahe pokojne možné. Proste úprava, ktorú by chcel každý taxikár do piatočného mesta, aby po šichte mohol s úsmevom na tvári wapkovať interiér bez obáv, že sa stane hviezdou Youtube. Osobne sa mi ešte veľmi páči, ako sa na tejto preliezke (môj známy iste odpustí, ale pri spomienke na to, ako mi hovoril o tom, že mu na Raňajkách s hviezdou do auta na parkovisku liezli deti a rodičia si ich tam fotili, mi stále vyhrkuje sopel) otvárajú jej „dvere“.
Ak si človek bol ochotný priplatiť, tak Smart robil naprieč generáciami verzie Brabus. Už som ich síce spomínal, ale na nasledujúcich snímočkoch si ukážeme ich niekoľko spoločných znakov.
V prvom rade veľké a široké kolesá v rozmedzí od pätnásť palcov vpredu aj vzadu, po mierne ozrutnejšie šestnástky vpredu a sedemnástky vzadu (viď foto vyššie). Profil tejto pneumatiky je tak nízky, že prejazd mraveniskom deťom uvoľňuje mliečne zuby a ak dostate defekt, často si to všimnete až keď koleso úplne za jazdy vyzujete. True story, kamošove auto.
Brabusy mali rôzne zvučné série - Limited 1, Nightrun, Bluewawe, Ultimate... Bola ich kopa. Takmer vždy v koži, s kopou chrómu vonku aj vo vnútri, s lepším ozvučením a mnohými ďalšími detailami. Mimo nich boli aj zvláštne série bežných áut, ktoré sa vyznačovali špeciálnymi farbami interiéru a exteriérových panelov, prípadne ako tomu je pri mojej nákupnej taške, farbou strechy. Táto edícia sa volá Sunray a samozrejme ako do každého iného auta, aj sem ste si mohli dať naviac dorobiť úpravu od Brabusu.
Preskočme na druhú generáciu, kde okrem Brabusov a zopár ediícií so zvláštnymi farbami, vznikol jeden kus, ktorý doslova odpaloval dekel. Dám a páni, Smart ForJeremy.
Len teda proti očakávaniam, auto nie je pre Jeremyho Clarksona, ale pre toho Jeremyho na obrázku. Ujo je vraj nejaký návrhár, ale keďže ešte stále uprednostňujem orosené pivo pred piňakoládkou, tak vám o tom moc viac nepoviem.
Auto má špeciálne kolesá, ktoré boli spravené len a len pre neho. Rovnako to je aj s krídlami, ktoré v tomto rozmere mať nemôžete. Existuje však ich menšia verzia, ktorá sa pripevňuje nad zadné brzdové svetlá. Akože má to niečo do seba, ale bežný človek asi netúži byť až tak iný.
Pod kapotou má táto špecialitka elektromotor, dokonca naladený o kúsok vyššie ako je tomu u sériového modelu.
Ak je na tomto aute jedna vec, ktorá sa mi úprimne páči, tak je to interiér. Je prosto sexy.
A to by bolo vlastne k špeciálnym edíciám aj všetko. Dalo by sa tu onanovať nad tým, že existoval ešte ten a ten model, čo mal iné čapičky páčiek smeroviek. Ale na čo? Priblížim vám ešte niečo iné.
Aktuálne jazdím s absolútne inými značkami áut a Smart je skôr už len taká sezónna hračka. O to viac som si všimol ďalšiu výnimočnosť tohto autíčka. Je to jeho komunita a jej úroveň.
Skúšali ste niekedy hľadať pomoc na Volkswagen klube? Odporúčam. Síce vám ohľadom vibrácií vašej benzínovej jednaštvorky bude radiť zväčša týpek, čo jazdí na vylágrovanej jednadevine diesli, ale aspoň ste zabili čas. Väčšinu príspevkov tvoria fotky s nálepkami z Ebayu, dotazy na to aké najväčšie kolesá nebudú na tom dvadsaťročnom Golfe od mamky škŕkať o blatníky a podobný užitočný obsah. Na zraze sa postaví kopec áut vedľa seba, ľudia sa postavia do skupiniek a očumujú autá. A spraví sa guláš. Akože chápem, pre niekoho je toto zmysel autoklubu, ale mne to príde trošku prázdne. A podobné je to aj pri iných značkách.
Smart je v tomto však jedinečný - má české, veľmi pekne upratané a obsahovo hodnotné fórum, kde sa za roky existencie značky preberala každá jedna chyba a ak nie ste úplná lemra, tak nájdete odpoveď na svoj problém. Ak ste jazykovo zdatný, máte tu hneď dve britské obrázkové encyklopédie popisujúce každý jeden servisný zásah na autách naprieč rokmi, modelmi a motorizáciami. Za nejakých desať libier ročne to rozhodne stojí a stránky sa stále rozvíjajú a dopĺňajú. Dokonca aj na československej facebookovej klubovej stránke sa vždy nájde niekto, kto vám zodpovie vašu otázku ohľadom vášho „unikátneho“ problému, napriek tomu, že v danom mesiaci sa tam objavila už aspoň tri krát. A to je to, čo Smart robí takým aký je a premieňa jeho vlastníctvo na životný štýl. Tí ľudia okolo neho.
Z globálneho hľadiska boli donedávna priamo značkou organizované celoeurópske zrazy s názvom Smartimes. Stovky a tisíce drobných, placatých a štvormiestnych áut sa stretávali na rôznych miestach starého kontinentu. Najbližšie ku nám som takýto zraz mohol zažiť v Budapešti, roku pána 2015. Dovedna nejakých 1300 áut, raz toľko ľudí a na týždeň Smartová dedinka priamo v centre Budapešti. To všetko len za cestovné náklady, taká bývala táto značka k svojim zákazníkom. Ale teda na takomto zraze človek stretne kopec strojov, ktoré by inak nestretol. Napríklad Smart ForZávej.
Populárne Smart For4SudyPiva.
Alebo Smart ForKandahár.
A aj mačičkový Crossblade sa nájde.
A nakoniec môj obľúbený - Smart ForLenBežteVySmradľavéSusedoveMačky.
Zrazy ale samozrejme fungujú aj lokálne. Konajú sa dva krát do roka, vždy jeden víkend na konci jari v Česku a na konci leta na Slovensku. Miesta sú vždy iné, program je rôznorodý, dynamický, plný aktivít a zavedie vás aj na miesta, kam by ste bežne nešli. Po večeroch si môžete presnoriť svoje auto po technickej stránke spolu s vždy prítomnými odborníkmi (bez irónie) alebo sa proste baviť. Lebo nuda, to je niečo, čo sa na týchto podujatiach nedeje. Ako už som spomínal, je to práve vďaka ľuďom, ktorí sú skvelí a ja sa im aj touto cestou chcem poďakovať, že som medzi nich zapadol, nech už išlo o ktorýkoľvek z klubov.
Ak ste niekedy zvažovali možnosť zaobstarať si tento malý pekelný stroj, tak za mňa rozhodne neváhajte. S istotou vám zmení život a dá vám o dôvod viac na úsmev aj do tých menej šťastných dní. A ak ste ani tu ešte nepochopili o čom to je a stále je vašou jedinou reakciou plytký prvoplánový humor, tak... nie ste úplne stratený prípad a dostanete ešte jednu šancu. Na rozlúčku s touto sériou si nabudúce už skutočne zoderieme rite o asfalt.