V krajine, kde sa vratky DPH liali a justícia sypala, bola hŕstka spravodlivých. Zopár mužov aj žien, ktorí si na svoje plecia vzali priam sizyfovské bremeno a podujali sa splniť najťažšie splniteľné želania ľudí - presun z bodu A do bodu B. A nie taký obyčajný presun, ale presun autom. A za túto náročnú službu, ktorú zvládne iba zopár vyvolených, poberali iba drobnú almužnu a ešte ich aj ľudia ohovárali, že ojebávajú, že je to zbierka grázlov, že im ide iba o prachy. Aj napriek týmto medvedím hovnám pod kolesami sa skupina vyvolených nedala zastaviť a robila svoju prácu poriadne, až kým z morálne upadnutého západu neprišla aplikácia, ktorá nielenže dala možnosť robiť ich svätú prácu komukoľvek, ale to ešte aj bolo lacnejšie, a dokonca s tým boli ľudia spokojnejší. No nenasralo by vás to?
Keby si chcel Uber spraviť na Slovensku reklamu, ťažko by prekonal to, čo preň nechtiac robí facebooková stránka nespokojných taxikárov, ktorí proti Uberu protestujú. Človek by ich aj pochopil, roky plnia byrokratické bullshity, ktorými táto napodobnenina fungujúceho štátu "podporuje" podnikanie, a potom sem príde niečo, čo na tieto chujoviny zvysoka serie, a aby to nestačilo, tak neokopíruje dvadsať rokov zastaralý systém dispečingov, ale príde s niečím oveľa modernejším a jednoduchším. Skoro by mi ich bolo ľúto. Lenže to by neboli taxikári, keby neprejavili svoju prijebanú povahu a neukázali, že všetky tie klišé, predsudky a stereotypy o nich sú vlastne úplne výstižné. Naozaj som chcel byť trochu aj na ich strane, no nedali mi možnosť cítiť akékoľvek sympatie.
Riadiac sa príručkou mladého revolucionára si vybrali stratégiu - začni poriadnou kokotinou a postupne pritvrdzuj. A tak bol prvý krok zobratie spravodlivosti do vlastných rúk a blokáda a onálepkovanie auta Uberu a aby si náhodou niekto nepomyslel, že to nie je dosť jebnuté, tak zákazníčke vynadali do lacných kuriev, nevadí, nemala používať Uber. V tom čase som sa dostal k ich facebookovej stránke, kde som dostal ban rýchlejšie ako od Tibora Eliota, a pribudla k mojej rannej dávke humoru. Uber im berie zákazníkov, lebo je lacný, a tak ukážu blok z Uberu, kde je surge x2 (dvojnásobná cena, keď je málo vodičov), aby ľudia videli, aký je v skutočnosti Uber drahý. Keď na to dostanú ohlasy, že človek, čo si ten taxík objednával, dobre vedel, že bude platiť dvojnásobok, čo sa u našich expertov Letisko-Nivy za 70 € nestáva, tak povedia, že všetky tie urban historky o taxíkoch za nehorázne prachy sú na báze - kamarátka povedala - a nemajú žiaden reálny základ, a vlastne nikto neojebáva, a ak náhodou aj áno, oni sú tí poctiví taxikári, nie ako tie kurvy zdieračské zo stanice. Školenie na komunikáciu s ľudmi im dala rovnako ako Kotlebovcom alebo Rostášovcom vysoká škola života, to znamená, že ak niekto nesúhlasí, tak je blbec, čo ničomu nerozumie, a rovno dostane ban, médiá sú Uberom zaplatené prostitútky, ktoré ich chcú zničiť, a oni sú etalónom morálky, zatiaľ čo Uber sú nelegálne kurvy. A humor ďalej pribúda, na live proteste pred magistrátom sa im okrem slovosledu, ktorý mal Kapitán Danko seal of approval, podarilo pohádať medzi sebou a označiť sa za výkvet Bratislavy, keďže sú prvý kontakt tretieho druhu, ktorý tu majú turisti, a ja rozmýšľam, prečo sem potom ešte vôbec niekto cestuje.
Ale osud je milosrdný a tiež občas potrebuje nadrbaný odviezť domov, a tak taxikári dostali druhú šancu, keď sa objavil návrh na zrušenie všetkých tých byrokratických chujovín, konečne by mali všetci rovnaké podmienky a ľudia by platili menej, win-win. Lenže sa potvrdilo staré pravidlo, že taxikár v Bratislave nie je povolanie, ale diagnóza a chlapci nielenže ukázali, že zákazníkov majú ťažko v prdeli, ale znovu potvrdili všetky stereotypy o hlúpych agresívnych chujoch. Takže v skratke, taxikári sú spokojní s tým, ako to je teraz, načo niečo meniť, veď zákon má iba 8 rokov. A buďte radi, viete si predstaviť jazdu s človekom, ktorý nemá psychotesty? Lebo oni ich majú, síce ich majú aj trigger-happy policajti, ale hlavne, že Uberisti ich nemajú. A keď sa náhodou spýtate, aký majú psychotesty význam, tak zistíte, že tomu hovno rozumiete, a to je asi tak všetko, čo zistíte. A tak vám neostane nič iné, ako s pobavením čítať, ako by ste sa nedali operovať niekým, kto nevyštudoval medicínu, lebo šoférovať auto, kde sa okrem mňa vezie ešte jeden cudzí človek alebo viac cudzích ľudí, je zručnosť, na ktorú potrebujete tri vysoké školy, dva výučné listy a požehnanie od pápeža. Samozrejme, nie je to len o tom. K tomu treba pridať dopravné zručnosti, na ktoré potrebuje bežný človek minimálne BMW, ako napríklad parkovanie na krátkodobých parkovacích miestach určených pre návštevníkov úradov, zastavenie v zákaze zastavenia a celkové ignorovanie dopravných predpisov. A nezabudnime ani na soft skills, ako vyfuckovanie človeka, čo ide príliš krátku vzdialenosť, keď môžeš počkať na niekoho, na kom zarobíš viac, podávanie presných časových údajov príjazdu alebo prípadná politická úvaha v aute. Je jasné, že sa taxikárom nepáči, že zrazu môžu ich prácu vykonávať aj ľudia bez týchto schopností.
Čo teda taxikári chcú? Starý dobrý taxameter, načo niečo moderné a pohodlné a lacnejšie, čo sa nedá ojebať. Zjednotenie cien, veď načo nám je nejaká konkurencia, správna cena je 1,20 € za kilometer. Prečo? Lebo to tak je. Mimochodom taxíky majú ceny napísané na dverách väčšinou fontom, ktorý sa najlepšie číta konfokálnym mikroskopom, takže keď si zoberiete taxík a ste prekvapení cenou, tak je to, akoby ste sa v reštike nepozreli, že ste si objednali vyprážaný syr za 30 - tak vám to vysvetlí hovorca taxikárov, je to síce ojeb, ale zákon nebol porušený. Ďalej chcú všetku zbytočnú byrokraciu, lebo radi platia vyššie poistky, odvody a ostatné blbosti a najmä, keď už to raz platili oni, nech to platia všetci, pre každého rovnaká nespravodlivosť. Najzábavnejší bol návrh jedného taxikára, ktorý chcel limitovať počet koncesií na Bratislavu, lebo to najviac prospeje ľuďom. Čo nechcú? V žiadnom prípade nechcú zmenu, veď čo by bolo jednoduchšie ako zmeniť to nelogické pravidlo, že taxík je lacnejší, keď si ho zavolám telefónom, ako keď si sadnem do auta zaparkovaného pol metra odo mňa. Nie, tým by len prišli o najjednoduchšiu ryžu a nebodaj by aj boli konkurenciou pre Uber, lebo by ľudia nemuseli strácať čas zháňaním auta a konečne by tie ich vyhradené boxy mali aj nejaký význam. Ale konkurovať Uberu tu určite nikto nechce.