Stuttgart - hlavné mesto spolkovej republiky Baden-Württenberg v Nemecku, nie je zrovna vysnenou turistickou destináciou. Vlastne pre našinca nie je Nemecko vysnenou turistickou destináciou takmer vôbec, pokiaľ sa nejedná o nakupovanie alebo pre odvážnejších, o nejaký Bier festival.
Ja som si, už ani neviem kedy, Stuttgart ako destináciu vybrala aj preto, že mesto je vyborným východiskovym bodom do okolia, kde sa nachádzaju trebárs aj iné pekné mestá ako Thübingen, Ulm, Karlsruhe alebo aj niekoľko hradov a zámkov.
Navyše z Viedne lieta Eurowings a Laudamotion do Stuttgartu (pre Faba VIE - STR) priamo, denne a za pár šupov (najlacnejšie za cca 1400 PHP obojsmerne), tak prečo sa tam nepozrieť?
Stuttgart je okrem statusu hlavného mesta spolkovej krajiny aj domovom dvoch automobiliek - Porsche a Mercedes-Benz. A ja som sa vybrala do múzea tej druhej z nich.
Mercedes-Benz múzeum v Stuttgarte sa nachádza v časti Neckar Park. Okrem múzea a samozrejme, aj neďaleko závodov Mercedesu, sa nachádza v Neckar Park aj Mercedes-Benz Arena, domáce ihrisko VfB Stuttgart, ktorú automobilka adoptovala a dala do pucu. Ak máte pocit, že sa do Neckar Parku ako do typickej mestskej priemyselnej zóny potrebujete trepať pol dňa, nenechajte sa ošáliť. Cesta zo Stuttgart Hauptbahnhof (hlavná stanica) do Neckar Parku trvá S-Bahnom len zopár minút.
Lístky do múzea sa dajú kúpiť ako online, tak na mieste. Online vstupenky majú obmedzený počet, to ale neznamená, že keď sa vypredajú, nikoho iného bez vstupenky už nevpustia. To iba znamená, že môžete preskočiť frontu a íst rovno do múzea. Lístok stojí 10 EUR a ak máte nárok na nejakú zľavu, tak 5. V pondelky je múzeum zatvorené.
Ja som kupovala lístky online, avšak nemala som si ich kde vytlačiť, čo by ani taký problém nebol, ako to, že mi z mailu nešlo otvoriť na mobile súbor s čiarovym kódom lístka. Tak som si vystála rad, ktorý sa inak slušne rýchlo hýbe, lebo v pokladni sedia tri osoby, a vysvetlila som pani za pultíkom, v čom je problém. Tá mi bez problémov vytlačila nové lístky a poďho.
Pred vstupom si môžete odložiť veci, ktoré nechcete zbytocne vláčiť, do skriniek s kľúčom. Vstup s tekutinami je zakázaný, neskúšajte to ani nijako ochcať, lebo veľký brat vas vidí. Keď som tam bola ja, nejaký chlap sofistikovane prepašoval fľašu s vodou v kočíku svojho dieťaťa a beztak ho čapli a vodu zabavili. Nie je to preto, že vám chcú vnútri predať vodu za cenu ako keby bola so zlatými vločkami, ale kvôli bezpečnosti ľudi aj áut.
Hneď ako máte lístok, postavíte sa do ďalšieho radu, kde vam rozdajú maličké zariadenia so slúchadlami pre slovny výklad. Pokiaľ sa nemýlim, ponúkajú viacero jazykov, ale ponuku jazykov vám nepoviem, keďže ja som zariadenie nevyužila. Potom nastúpite do takého futuristického vyťahu, ktorý vas vyvezie na samý vrch budovy a tadá! Môžete múzeovať.
Celé múzeum začína úplne najprvejším dopravným prostriedkom, ktorý ľudstvo začalo využívať - koňom. Pokračuje sa ďalej, k histórii Mercedesu, kde sa môžete dozvedieť veľa toho o Karlovi Benzovi a Gottliebovi Daimlerovi a ich živote, kedy čo zostrojili atď. Výklady sprevádzajú modely prvých áut a motorov, ktoré zostrojili. V múzeu sa pohybujete špirálovito smerom nadol, vždy jedna epocha nasleduje druhú. Múzeum sa nevenuje len histórii automobilky a auto-moto, ale celé toto zasadzuje do historického kontextu danej doby, keďže motorizmus reagoval aj na dobu samotnú (nebáli sa spomenúť ani také citlivé témy pre Nemecko ako nacizmus či plynové komory). Každé poschodie v špirále má dve časti - historickú a tématickú, ktorá je venovaná autám určitej kategórie. Napr. na prvom poschodí máte prehľad tzv. úžitkových Mercedesov - autobusy, potom je tam sekcia záchranných áut ako požiarnicke, sanitky, alebo sekcia VIP áut, kde si môžete pozrieť autobus nemeckého futbalového mužstva z 50tych rokov alebo napríklad prvý papamobil. Do niektorých sa dá dokonca nasadnúť, ako napr. do toho autobusu, alebo do smetiarskeho auta rovno za volant. Na každom poschodí sú aj rôzne interaktívne panely.
Takto pri schádzani dojdete až do súčasnosti, kde sú načrtnuté novodobé trendy.
Múzeum končí obrovskou halou, kde sú vystavené všetky pretekárske Mercedesy, či už autá alebo formuly. V tejto sekcii je aj obrovská vitrína venovaná pretekárom, ktorí riadili Mercedes, vrátane ich kombinéz, niektorých trofejí a popisu ich života a úspechov.
Prehliadka múdro končí v merch shope, kde si môžete ale nemusite, niečo kúpiť. Ja som si kúpila surprise vajíčko, v ktorom bol ukrytý kovový angličák Mercedesu. Prijemný malý suvenír.
Ak budete niekedy v okolí Stuttgartu, múzeum veľmi odporúčam. Ja som bola z neho nadšená, a to ani nie som nejaký fanatik do motorizmu. Múzeum je krásne, čisté, premyslené a usporiadané a hlavne zábavne.
Davam 9,5 stieračov z 10.