Zvedavosť ma občas zavedie na niektorý z realitných portálov. Niežeby som mala v pláne kúpu nehnuteľnosti, na to sú moje finančné možnosti zatiaľ akosi prikrátke, ale rada si príležitostne spravím prehľad o cenách a možnostiach v lokalitách, ktoré mi pripadajú zaujímavé.
Väčšinou však takéto nazízanie do virtuálnych výkladov končí po niekoľkých minútach znechutením a zatvorením predmetnej záložky. Príčinou sú nedostatky v inzerátoch, ktoré môjmu vnútornému detailistovi spôsobujú zvýšený krvný tlak a chuť používať expresívne výrazy rôzneho druhu. Ponúkam výber toho najhoršieho, čo v realitných inzerátoch nachádzam.
1. KAPITÁLKY a výkričníky!!!
Chápem, že cieľom je zaujať, čo sa vlastne aj podarí, ale ak vidím kapitálky a výkričníky už v nadpise a/alebo náhľade, spoľahlivo ma to odradí od otvorenia si takého inzerátu.
Nasledovný skvost som skopírovala priamo z jedného inzerátu, len som zanonymizovala lokalitu:
„KÚPTE si TENTO SLNEČNÝ 2i BYT s NEPRIECHODNÝMI IZBAMI a PEKNOU LOGGIOU. Byt sa nachádza v XXXX na YYYY ulici v BLÍZKOSTI DOBREJ OBČIANSKEJ VYBAVENOSTI.“
Neviem, ako na vás, ale na mňa takáto štylizácia pôsobí lacno, priam hulvátsky. O čo lepšie by to vyzeralo v slušnej verzii:
„Slnečný 2i byt s nepriechodnými izbami a loggiou. Byt sa nachádza v Xxxx na Yyyy ulici v blízkosti dobrej občianskej vybavenosti.“
Zdanlivo banalita, ale pripadá mi to ako rozdiel medzi tým, keď na vás voľakto znenazdajky zrúkne verzus keď na vás prehovorí pokojne a s úsmevom.
2. Gramatické chyby
Beriem s rezervou inzeráty od individuálnych inzerentov, predsa len nie každý má vlohy naučiť sa gramatiku na špičkovej úrovni. V inzerátoch realitných kancelárií by som však očakávala profesionalitu, a to aj po jazykovej stránke. Dokážem privrieť oko, keď napíšu názov ulice odvodenej od mena osoby s dlhým á na konci (napríklad Štefániková namiesto Štefánikova), hoci aj na toto by si mali vedieť dať pozor, ale ak niekde vidím hrubku alebo výraz „pivničná kopka“, môj hypotetický záujem o daný byt klesá na bod mrazu.
3. Kvetnaté opisy
V inzeráte sa určite oplatí uviesť čo najviac detailov o ponúkanej nehnuteľnosti, netreba však z toho robiť trojzväzkový román. Ak je opis pridlhý, podstatné informácie zanikajú v mori balastu a čitateľa to skôr unaví než zaujme. Popisovať každý detail súvetím na dva riadky je kontraproduktívne. Najsympatickejšie sú mi tie inzeráty, kde sú 4-5 krátkymi vetami vypichnuté najatraktívnejšie vlastnosti a zvyšok je napísaný formou stručného zoznamu.
4. Vodoznak cez pol fotky
Milé realitné kancelárie, je mi jasné, že sa chcete a potrebujete prezentovať, ale ak je váš vodoznak rozcapený v strede fotky tak, že zakrýva podstatné detaily, strieľate si do vlastnej nohy. Ak už sa dívam na váš inzerát, zaujíma ma byt, ktorý prezentujete, nie vaše logo. To sa dá umiestniť decentne a nevtieravo napríklad do rohu fotky, aby ste neznižovali jej výpovednú hodnotu.
Samostatnou kapitolou sú realitky, ktoré si bezostyšne privlastnia fotky niekoho iného a nacapia si na ne vlastný vodoznak. Nie je nič výnimočné nájsť rovnaký byt vo viacerých inzerátoch a ak sú v jednom z nich fotky bez vodoznaku a v inom s ním, asi niekde voľačo nie je celkom kóšer.
5. Neporiadok na fotkách
Skúsení realiťáci aj laici vedia, že predaju inzerovaného bytu vedia do veľkej miery napomôcť pekné fotky, ktoré zaujmú. Aj tá istá osoba vám bude pripadať atraktívnejšia skôr na fotke z ateliéru, kde je pekne oblečená a nasvietená, než na momentke z chaty, kde sa pripitá vo vyťahanom tričku škerí do objektívu. Takže hlavne súkromným inzerentom pri fotení bytu na predaj odporúčam nasledovné: upracte. Odložte všetky veci zo stolov, kuchynskej linky a z podlahy, alebo ich aspoň presuňte mimo záber. Zavrite skrinky a šuflíky. Narovnajte záclony. Pekne naaranžujte veci na poličkách a snažte sa, aby nepôsobili preplnene. Usteľte posteľ. Topánky a kabáty v predsieni schovajte do skrine. A prekristovenohy, zavrite dekel na záchode!
6. Priveľa detailných záberov
O fotkách sa môžeme porozprávať aj z opačnej strany. Veľkej časti inzerátov sa v tomto smere nedá nič vyčítať, fotky poskytujú v dostatočnom počte a na ich základe sa dá urobiť pomerne jasný obraz o danom byte. Pomerne často však narážam na jav, ktorý je obrazovým ekvivalentom bodu 3. Veľa fotiek. Ale fakt veľa. Záber na orchideu na okne. Sviečka na poličke. Detail vodovodnej batérie. Orchidea na okne z iného uhla. Kytica na stole. Kytica z iného uhla. A ešte z iného. Obraz na stene. Pomedzi tieto kváziumelecké zábery sa sem-tam objaví celkový záber na niektorú miestnosť.
Milí inzerenti, toto naozaj nie je dobrá stratégia. Jednak to unavuje a otupuje pozornosť, jednak tie fotky zobrazujú prevažne veci, ktoré človek s tým bytom pravdepodobne kupovať nebude. V realitnom inzeráte sú podstatné práve tie zábery, ktoré vaša umelecká duša považuje za nudné, teda celkové pohľady na miestnosti, každá podľa možnosti z dvoch rôznych uhlov. Viac naozaj netreba.
7. Preháňanie na hranici zavádzania
Nejaké to prikrášľovanie je samozrejmé a pochopiteľné, ponúkaný tovar treba ukázať v čo najlepšom svetle. Týka sa to akejkoľvek reklamy a inzercie, nielen tej realitnej. Na pováženie sú však informácie natiahnuté na hranicu pravdivosti a uveriteľnosti. Napríklad „10-ročná novostavba“. Nie, milí inzerenti, desaťročný dom už naozaj nie je novostavba. A 14-ročný už vôbec nie, hoci aj na takéto tvrdenie už som v inzerátoch narazila. Neviem, či je termín „novostavba“ niekde oficiálne definovaný, ale ak áno, silne pochybujem, že by sa doň zmestili spomínané inzeráty.
Podobne mi pripadá pochybné čarovanie s počtom izieb. Hlavne pri jednoizbových bytoch je trendom pri rekonštrukcii presunúť kuchynskú linku do izby a z uvoľnenej minimiestnosti spraviť spálňu, do ktorej sa k manželskej posteli nezmestí ani len nočný stolík. Väčšina takýchto bytov býva inzerovaná ako 1,5-izbové, čo zodpovedá skutočnosti, ale napísať o byte s výmerou 38-40 metrov štvorcových „dvojizbový“ je podľa mňa silno prehnané. Vrcholom bol pôvodne 1-izbový byt inzerovaný ako 2,5-izbový, pretože okrem spomínanej úpravy bol ešte z izby priečkou oddelený spací kút. Pochopiteľne, bez okna a úložných priestorov. Takže nie, z jednoizbového bytu v starom paneláku dvojizbový pri najlepšej vôli nespravíte a inzerovať ho tak je dosť chucpe.
Keď sa v inzeráte vyskytuje len jeden z vymenovaných hriechov, dá sa to zniesť. Peklo začína, keď sa ich skombinuje niekoľko. Napriek tomu považujem svet realitných inzerátov za zábavný a fascinujúci a neprestávam doň príležitostne nakúkať.