O Radovi a modrom šume sme už točili pred pár dňami... (TU)
Teraz točí Rado sám o sebe, resp.hlavne o Recyklovanom Modrom Šume:



1. Začiatok.

Po vydaní cd Dokorán som si chvíľu od hudby oddýchol a čakal som na prvý silný podnet, ktorý by mi ukázal cestu ako ďalej
uchopiť hudbu. Mal som v šuflíku nejaké skice asi 3 skladieb, ku ktorým som sa určite chcel vrátiť v budúcnosti, ale hľadal som
jednu niť, ktorá by prechádzala všetkými vecami a zároveň ich spájala.
Potom mi svitlo: tou niťou budú ruchy, ktoré nás obkopuju všetkých. prvé 3 januárové týždne som sťahoval všetky možne sample ruchov, tovární, zvuky vody, ohňa, vietor a stovky ďalších. Keď som ich mal, začal som ich triediť a nahadzovať do samplera a vytvárať z nich rytmy. to bol začiatok.



2. Bubeník Morgan Agren

Mal som spravených asi 20 rytmických patternov, do ktorých som vkomponoval harmonické klavírne prvky. niekde to bola pesnika, niekde iba plocha ktorá sa už nevrátila k úvodu, niekde to bola len stupnica.
Vedel som že tieto celky stačia na to, aby ich uchopil nejaký dobrý bubeník, ktorý by sa s tým vedel hrať a farbiť.
Kedže som dlhé roky priaznivec skupiny King Crimson, stále sledujem čo jednotliví členovia robia momentálne.
Na stránke ich basgitaristu Treya Gunna som našiel informáciu , že pracuje na CD so švédskym bubeníkom Morganom Agrenom, ktorý hrával s Frankom Zappom. Nepoznal som ho, no keď som si pozrel jeho stránku a videá, vedel som že to
je On ! Tak som mu napísal mail, že som čo robím a poslal som mu ukážky asi 3 vecí. Zareagoval hneď, že sa mu páčia tie
elektronické divné paterny a že ide do toho. Mal som obrovskú radosť. čakal som čo pošle...
Komunikovali sme cez internet, ja som mu len hovoril abstraktné obrazy ku jednotlivým skladbám, a spolu sme našli cestu ako to uchopiť. Tie bicie dali skladbám silu a hravosť.



3. Ambientné a jazzové plochy

Keď spolupracujem s muzikantami na skladbe, ku každej skladbe pristupujem inak. Mám v hlave buď nosnú melódiu, alebo
harmonický postup, ktorý danému muzikantovi prehrám. Do každej zo skladieb prispeli všetci zúčastnení veľkým kusom seba,
niektoré miesta boli nahrané na prvý raz, ak vystihovali atmosféru, vtedy neriešim vóbec, či tam je nejaká drobná disharmónia alebo nie. o ambientné plochy sa okrem mňa postarali norsky skladatel Erik Wollo, ktorý vidal krásny album so Steve Roachom,
kanadský gitarista Aidan Baker, Jožo Vlk. V miestach, kde som chel sólový nástroj, prišiel Ľubor Priehradník s krásnou trúbkou,Vladko Slnko Šarišský je klavírne SLNKO,
Boboš Procházka, ktorý nahrával dlhé harmonikové sólo v úplnej tme, aby bolo z tej harmoniky cítiť svetlo, bystrický akordeonista Mišo Červienka, a na úplny záver Martin Karvaš s barokovým hobojom.



4. Gitary a Mišo Kovalčík

Naša spolupráca s Mišom Kovalčíkom je samostatná kapitola. poznáme sa 7 rokov, a myslím že sme obaja našlu ideálnu cestu ako spolupracovať tak aby to bolo efektívne.Málo ľudí vie, že to nie je len rockový gitarista. Rád experimentuje, a cítiť to aj v jeho divadelnej hudbe. Mišo vie vytvárať a kombinovať zvuky roznych gitár, napríklad mu iba pustím
nejakú skladbu od Pearl jam alebo hocičo čo sa mi páči, tak vie ako docieliť ten zvuk. Veĺmi mi pomohol aj s vokálmi a aranžmánmi vokálov, hlavne tých ktoré sa vracaju do 60tych rokov.



5. Basgitara a Marek Minárik

Na basgitare hrám dlho, no až moje stretnutie s Marekom Minárikom pri nahrávaní albumu RCH -Dokorán mi ukázalo kopec vecí, o ktorých som len podvedome tušil,
no nevedel som ich ešte preniesť do hry. Marta mi otvoril basgitarové srdce.



6. David Koller

obrovským fanúšikom skupiny Lucie som bol už od dvojich 9tich rokov. mali v sebe obrovkú energiu, ktorá bola pre mňa ako blesk.
skrz Mareka Minárika, ktorý v nej hral som sa zoznámil s Davidom. Hrá srdcom, a je mi obrovským príkladom človeka, ktorý neustále na sebe maká a posúva svoju
tvorbu vpred /aj za cenu, že to nemusí byť komerčne úspešné/.Tak mi nabubnoval parádne silné bicie a je to pre mňa pocta a radosť.



7. Lyrika
 
viem čo chcem povedať. a viem čo chceli povedať aj tí, ktorých lyriku som zhudobnil.
Hans Christian Andersen bol podkladom pre skladbu Fairytale, v jednej skladbe som použil starý text z náleziska v Nag Hammadi /ktorý mi pomohol naspievať Tibor Rostas
 z kapely Shellwoy/. Moje texty sú záznamy emócii, ktoré som cítil, keď som skladal hudbu, alebo ktoré som zažíval v realite, či inom svete.



8. Koniec. Mixáž a Mastering

celý album som si zmixoval sám, s výnimkou jednej kľudnej veci, ktorú sme spravili s Jurajom Solanom, a jednej elektronickej skladby, s ktorou mi pomohol
kolega z práce Miloš Fedor.
Mastering pôjdem robiť na budúci týžden ku Ecsonovi Waldesovi, ktorý má všetko potrebné na to aby to znelo tak ako chcem.



22. Decembra oficiálne vydávam cd RCH - Recycled Blue Noise a viem, že Vám bude blízky.
Album sa bude dať stiahnuť na www.elephantrecords.sk, alebo si ho budete môcť objednať v klasickej CD forme s pekným bookletom.


RCH


PROMORCH dm


Photo by Vlado Masný