Minule som začala písať na jednu zo svojich najobľúbenejších tém. Poniektorí už vedia, že o nej viem točiť do nekonečna. Dnes pokračujem a ako som avizovala v úvodnej časti, bude reč o jednotlivých typoch motoriek.

 

Superšport

 

Začneme vo veľkom štýle. Kategória superšportov (viď úvodný obrázok) je najnápadnejšia a zrejme najobdivovanejšia zo všetkých motoriek. Superšporty, hovorovo jogurty, to sú tie farebné, plastami okapotované mašiny, ktoré už na prvý pohľad evokujú závratnú rýchlosť a šúchanie kolenom po asfalte pri náklone v zákrutách. Práve pre tú kapotáž dostali tieto motorky svoju prezývku – ich výrazná farebnosť pripomína kelímky od jogurtov. Plastové kryty samozrejme nie sú iba na ozdobu, svojím tvarom vylepšujú aerodynamiku stroja, aby mohol dosahovať čo najvyššiu rýchlosť. Ideálne na pretekárskom okruhu, kam mnohí jogurťáci radi chodia testovať svoje schopnosti, v tom horšom prípade na cestách. Superšporty v každom prípade pútajú pozornosť, lebo sú jednoducho krásne. Silné motory, brutálne zrýchlenie a výrazný zvuk vysokých otáčok, to k nim neodmysliteľne patrí.

 

 

Naháč

 

Naháče sú najbližší príbuzní superšportov. Sú to obratné, dynamické a zábavné stroje s motormi podobných objemov a výkonov ako ich kapotovaní bratranci. Ako však napovedá názov, sú nahé, teda bez plastovej kapotáže a väčšinou aj bez predného plexištítu, ktorý si však mnohí majitelia dodatočne montujú. Menej plastov znamená menšie náklady na opravy pri prípadnom vyváľaní sa, na druhej strane majú tieto motorky o niečo horšiu aerodynamiku a jazda vo vysokej rýchlosti je pre jazdca únavnejšia. Primárne však tieto motorky nie sú určené na rýchlosť, ich prednosťou je hlavne všestrannosť.

 

 

Cestovné enduro

 

Stroje na cesty aj necesty. Sú to motorky pre jazdcov so zmyslom pre dobrodružstvo, ktorí sa len tak nezľaknú, keď sa ceste minie asfalt. Vzhľadom na ich hmotnosť to nie sú motorky na veľké šantenie v teréne, zato sa však na ne dá slušne zbaliť aj na týždňovú dovolenku trebárs v Rumunsku alebo Čiernej Hore, kde je vhodná kombinácia ciest a offroadu. Zvládnu prejazd aj v horších podmienkach, no nie je problém na nich uháňať aj po diaľnici, keď to situácia vyžaduje. Z môjho pohľadu majú jedinú nevýhodu – kvôli svojmu určeniu sú to dosť vysoké stroje a krpci ako ja sú na ne jednoducho prikrátki.

 

 

 

Klasika

 

Motorky, ako si ich predovšetkým starší a pokročilí pamätajú z útleho detstva a mnohí aj zo svojich motorkárskych začiatkov. Esencia motorkovitosti. Jednoduchý rám, zvislo osadený jednovalcový alebo dvojvalcový motor, priame výfuky, dlhé rovné dvojsedlo, proste stroje, na akých sa preháňali už naši dedovia. Alebo v mojom prípade babička.

 

 

Cross a enduro

 

S týmito mašinami sa na ceste stretnete veľmi zriedka, ak vôbec. Sú totiž určené do terénu, prachu, blata a na nespevnený povrch. Ich jazdcom sa zvykne hovoriť bahniaci, pretože po jazde často vyzerajú zhruba takto alebo i horšie:

U týchto motoriek hrá kľúčovú úlohu hlavne čo najnižšia hmotnosť, preto sa aj v súčasnosti u mnohých z nich stretnete s dvojtaktnými motormi.

Keďže sa s týmito strojmi nejazdí po verejných komunikáciách, existujú aj zmenšené verzie pre deti, ktoré na nich súťažia na motokrosových tratiach, rovnako ako dospelí.

 

 

Supermoto (motard)

 

Tieto motorky majú najvyšší fun factor zo všetkých. Ľahké, vrtké, výkonné, jednoducho predurčené na zábavnú jazdu s nádychom akrobacie. Driftom do zákrut sa s iným typom stroja veľmi nechodí, ak nerátame špeciály určené na plochú dráhu. S takouto motorkou jazdec nemusí mať ani tendenciu dostať sa čo najskôr z mesta von na otvorený priestor. Jej ovládateľnosť, rozmery a hmotnosť robia aj z prepletania sa pomedzi autá stojace v popoludňajšej zápche pozitívny zážitok. Prirodzene, najlepšia zábava začína až mimo mesta, ale to platí o motorkách všeobecne.

 

 

Cestovatelia

 

S týmito strojmi sa môžete vydať na cestu trebárs na Francúzsku riviéru a nemusíte sa obávať, že vás po dvesto kilometroch začne omínať zadok, alebo že vám spolujazdkyňa (v motorkárskom žargóne ľadvinka) bude vyčítať, že si nemohla zbaliť trojo sandálov, pätoro letných šiat, tri kilá kozmetiky a žehličku na vlasy. Toto sú mašiny, ktoré vám poskytnú pohodlie, objemné kufre a ešte aj tú výhodu, že v prípadných kolónach nestojíte ako dovolenkári v autách. Inak máte k dispozícii skoro všetko, čo v aute - pohodlné, často i vyhrievané sedadlá, pre spolujazdca aj s opierkami na ruky, vyhrievané rukoväte a ako bonus aj rádio.

 

 

Chopper/cruiser

 

Začínali sme vo veľkom štýle a podobne aj skončíme. Medzi chopperom a cruiserom sú malé rozdiely, je to však jedna rodina, ktorú charakterizuje robustnosť, kopa nalešteného chrómu, véčkové dvojvalce (V-twin) a hlboký bublavý zvuk. Takáto motorka vzbudzuje rešpekt a ideu, že jazdec v jej sedle je poriadny drsoň. Prekvapivo sa medzi čoprákmi nájde aj dosť veľa žien, a to z prostého dôvodu – tieto motorky majú sedlo relatívne nízko a tak aj my krpatejšie pohodlne dočiahneme na zem. V porovnaní s inými motorkami sú choppery a cruisery ťarbavejšie a lenivejšie, no na pohodovú jazdu, spojenú s kochaním sa krajinou, sú ako stvorené. Film Easy Rider, seriály Odpadlík či Sons of Anarchy alebo aj tento klip, ktorý u mňa v puberte prebudil driemajúcu lásku k motorkám, všade tam hrajú práve tieto krásne mašiny významnú úlohu.

 

Kategórií a podkategórií by sa našlo viac, ale to by bol tento článok pridlhý. Každý motorkár preferuje niečo iné a aj preferencie konkrétneho jednotlivca sa môžu v priebehu času meniť. Ideálne by bolo mať niekoľko motoriek, každú pre inú príležitosť a náladu, ale to si môže dovoliť málokto. Väčšina z nás sa musí uspokojiť s jednou, ktorú však milujeme o to viac.

 

Nabudúce o tom, ako to vlastne je s motorkármi na cestách.