"Poď, ten skok dáš! Drrrrb, si celý? Čo si ohol? Otec ma zabije!"
Asi nejak tak sme prežívali detstvo na BMX-kách. Doteraz som sa venoval len strojom s motorovým pohonom. Lenže táto legenda si zaslúži, aby sme si na ňu spomenuli. V 80. rokoch naberala vo svete popularitu kategória bikrosu. Mládežníci sa naháňali po upravenej dráhe na malých vrtkých bicykloch, skákali skoky, lietali po klopených zákrutách. Jasné, že to isté sme chceli robiť aj my. Lebo i keď súdruhovia strážili hranice, o tomto druhu zábavy sme sa aj tak dozvedeli. Lenže ako na to? Skúsiť to na Sobi 20? Alebo zobrať mame skladačku? Otcovi Libertu? Nebodaj bráchovú vytunenú Esku? No hej, ako ináč. Tí, ktorí mali doma otca MacGyvera a zohnali si časopis ABC, mali skoro vyhraté. Pre záujemcov pridávam link: Plán ABC Stačilo pozháňať zo starých bicyklov prepotrebné komponenty, ráfiky zo Sobi, plášte z Babetty, brzdy z Favorita, obrniť sa trpezlivosťou pri zháňaní trubiek a hlavne, dobrej zváračky. V dnešnej dobe to znie úsmevne, ale tenkostenné trubky vám nezavaril prvý Jano v ulici s CO-čkom. Lebo ju nemal. No a potom ste z toho všetkého vyskladali krosový špeciál, ktorý vám závideli aj v susednom meste. Ale len do chvíle, kým vám ho niekto neukradol.
Situácia sa radikálne zmenila, keď pre mňa z nepochopiteľných dôvodov niečo osvietilo súdruhov vo Velamose a dokázali vytvoriť bikrosový bicykel presne podľa západného vzoru. Aspoň opticky. Dnešným pohľadom to bol strašný šunt, ale v tej dobe sme boli králi sídlisk a žiaden terén nebol neprekonateľný, mali sme svoje tlupy a hrdosť. A pekelné kilometre v nohách. Vďaka tejto masovke začali vznikať po sídliskách bikrosové dráhy, stačil hocijaký kúsok voľného miesta, ochotní rodičia s lopatami a Fero s bielorusom.
A čo to vlastne naša BMX-ka bola? V prvom rade krosová motorka bez motora, teda Bicycle Moto Cross. V Československu vraj boli dostupné 3 modely a to "RMX" Rapide MX, "BMX" Barum MX s plášťami Barum v rôznych farbách (videl som raz nejakú modrú variáciu) a "BMT" Barum M Trial, ktorý sa vyznačoval veľmi ľahkým prevodom a malou pílou vpredu. Navyše mala inú vidlicu, tzv. dvojkorunku a brzdy typu cantilever. Toľko internet. RMX som videl naživo, že je rozdiel v plášťoch som milosrdne netušil 37 rokov. BMT som asi nevidel. I keď v Poprade bola silná základňa cyklotrialu a v začiatkoch mali kadejaké, aj samo domo špeciály. Realita bude asi trochu iná. Keďže informácie od výrobcu nemám, vychádzam z dobových fotografií a diskusií na nete. BMX a RMX boli často krát totožné. Niektoré RMX mali namiesto zadnej protišľapnej brzdy v torpéde ráfikovú brzdu ovládanú páčkou na riadidlách rovnako ako prednú.
Najklasickejšia klasika (chýba predná brzda a pedále nie sú pôvodné)
Keďže kategória BMX ešte stále žije, netreba ju príliš predstavovať a asi viete, ako to vyzerá. Snáď len toľko, že "naša" BMX mala nízku uzavretú kostru s výstuhou v prednom trojuholníku (aj keď niekedy pred fatálnou deštrukciou nepomohla ani tá a rám sa zlomil hneď za výstuhou), 20 palcové štupľové plášte na širokých a pevných oceľových, chrómovaných ráfikoch. Predná brzda čeľusťová, zadná brzda kontra, pedálmi dozadu. Prvé verzie BMX boli v krásnych metalických farbách. Strieborná, modrá, červená, vždy metalíza. Tvrdé plastové sedadlo a pedále, na ktoré sú nezabudnuteľné pamiatky. Boli kompletne oceľové, protišmykové a krásne sa zabodávali do holene, alebo do lýtka. Podľa toho kde sa im podarilo trafiť. Na tú bolesť sa ozaj ťažko zabúdalo. Reťaz a zároveň aj dlhé gate boli chránené plechovým krytom. Najväčšou frajerinou boli penové chrániče ukryté pod čiernou koženkou s bielym nápisom. Jeden na hornej trubke, jeden na riadidlách a jeden na predstavci. Tieto kusy molitanu zachránili nejeden ksicht pred fešáckou a drsnou jazvou. Pred odstrekujúcim blatom chránili plechové široké chrómové blatníčky. Niektoré verzie dostali trošku iné sedlo a bolo dokonca čalúnené trochou molitanu a koženkou.
Pre väčších borcov (myslím vzrastom) boli vyrábané verzie s 24 palcovými kolesami. Tú som videl na živo asi len raz. Oveľa neskôr prišla ešte verzia pre drobizg so 16 palcovými kolieskami. Ako išiel čas, menil sa dizajn, pribúdali rôzne farby, menili sa sedadlá, zmizla koženka z chráničov a nahradila sa textilom, či krásne chrómové blatníky nahradili obyčajnými výliskami z čierneho plastu.
24 palcová Cross verzia
BMX 16 pre drobizg
BMT 20
BMX bola vďačný objekt pre úpravy. Ako som už spomínal, dozadu sa dal náboj s voľnobežným kolieskom, poriadna čeľusťová brzda a špeciál bol na svete. V začiatkoch cyklotrialu lepšie proste nebolo. Najväčší machri na to dokázali narvať trojkolečko a prehadzovačku. Tí menej zdatní ju aspoň doprasili kadejakými sprejmi, do zadnej stavby sa narval kúsok téglika od jogurtu a už to rapotalo ako kroska :-D
A čo vy? Teším sa na diskusiu.
Fotky internet, bazos, MTBiker