Je státní zámek Konopiště naozaj zakliaty? Ak áno, dokáže túto kliatbu prekonať sila priateľstva? Láska? Diamanty? Alebo snáď túto kliatbu konečne pretne katana?

Na začiatok priznanie: som introvert. Kamarátov si hľadám ťažko, nemám ich mnoho a z nejakého divného dôvodu sa ich podozrivo veľa odsťahovalo do zahraničia. Dvoch mám v Česku, dvoch vo Švajčiarsku, ďalších dvoch-troch v Rakúsku, jedného až v Japonsku ...
Najlepší kamarát je práve v Česku, ale má to háčik. Namiesto štandardného Brna či Přahy si vybral mesto Vlašim. No a tam nie je až tak jednoduché sa dostať. Keďže nie som autista (teda možno som, ale trochu inak), zostáva mi verejná doprava a to nie je veru výhra. Je nutné ísť cez Prahu, niekedy ešte aj cez Benešov a taká sranda trvá od 6,5 do 7,5 hodín. Jedným smerom. Ďakujem, neprosím. Za rovnaký čas sa dá doletieť trebárs aj do New Yorku a to aj bez Concordu.
Kamarát pracuje v Prahe, takže cca raz ročne sa s ním viem stretnúť tam. Znamená to ale ísť tam cez pracovný týždeň, a tam je pre zmenu prekážka - práca. Našťastie mám veľmi dobrého zamestnávateľa, máme aj českú pobočku, a z nejakého dôvodu ma zvykli volať na vianočný večierok do Prahy. Win-win.
Ale vianočné večierky sú iba raz ročne, je vtedy zhon, kvôli pracovným povinnostiam na oboch stranách je čas na stretnutie mimoriadne krátky, a kamarátova rodina do Prahy vtedy nemôže. Čo teraz?

Na začiatok Priznanie: som súkromný pilot. Počkať, počkať, pilot - introvert?
Poznáte ten vtip? "Ako zistíte, že niekto je pilot? Nemusíte sa namáhať, on vám to hneď oznámi sám"
Alebo tento: "Aký je najväčší problém pilota, ktorý cvičí crossfit, je vegán a fanúšik Apple? Čo z toho má povedať prvé?"
Alebo: "Pilot je na rande, po hodinovom monológu sa zastaví, nadýchne, a povie: Tak, dosť bolo o mne, teraz ti poviem niečo o svojom lietadle"

Kým sa ale budeme naplno venovať kliatbám, musím sa ešte s jednou vecou priznať. Napriek tomu, že som pilot, nie som dokonalý. V IT sa jednej kategórii problémov zvykne hovoriť PEBKAC (Problem Exists Between Keyboard And Chair), tu je to skôr medzi kniplom a sedačkou.

V marci 2018 som mal voľné miesto na plánovanom nočnom lete a ozval sa spolužiak zo strednej, že by sa rád zviezol. Síce práve v tom čase plánovala prezidentská kancelária na hodinu vypnúť osvetlenie hradu a pár iných pamiatok (hodina zeme, či tak nejak), ale len kvôli planéte si zážitok pokaziť nenecháme (samozrejme, za výdatného spaľovania leteckého kerozínu, cca. 4 US gal/h čiže asi 16 l/h).
Stretli sme sa na letisku, prešli cez obvyklé kontroly a handling, vytiahli mašinu Diamond Aircraft DA-40 Diamond Star vo verzii TDI s registráciou HA-DAN ("hádanka") z hangáru. Predletová prehliadka je dôležitá vždy, ale pred nočným letom oveľa viac. Všetko som poctivo skontroloval, usadili sme sa, spustili mašinu.
Všetko bolo fajn, až kým som nezavolal na vežu kvôli letovému povoleniu.

“Lietadlo volajúce na tejto frekvencii, boli ste nečitateľní.”

Tak skúsime znova. Stále nečitateľné. Divné, ja počujem dobre, intercom nám funguje, so spolužiakom sa veselo rozprávame. Skúsime si vymeniť slúchadlá? Riadiaci počul niečo veľmi nezreteľné, ale stále nič. Keď sme nasadali, každý mal jedny slúchadlá zacvaknuté o opierku hlavy na sedadle, na zadných sedadlách boli ešte pohodené jedny. Vyskúšal som teda zobrať tie zozadu, s rovnakým výsledkom. Skúsil som aj podľa hmatu vypojiť jedny slúchadlá a namiesto nich zapojiť iné, ale taktiež bezvýsledne.
Vypol som teda motor, vytiahol telefón a zavolal na vežu priamo. Riadiaci bol milý, dohodli sme sa, že možno je problém s anténou a spoza hangárov to nevie dobre vysielať, tak že odrolujeme na vyčkávacie miesto dráhy v používaní a vyskúšame odtiaľ. Ak by ani to nešlo, nič sa nedá robiť, letiet v noci bez rádia nemôžeme. Veľmi obmedzená komunikácia bola možná jedine krátkym zakľúčovaním vysielača (1x nie, 2x áno) - to počuť ako prerušenie statického pozadia, dokonca aj ak nefunguje mikrofón.
Odgúľali sme sa teda na vyčkávacie miesto dráhy 13, ale stále nebolo počuť nič. Bolo to mrzuté, ale museli sme sa vrátiť. Mašinu sme vypli, zatlačili do hangára, zavolali si handling a šli domov. Snáď nabudúce.
A čo sa teda stalo? Svoj problém som podrobne popísal inštruktorovi z leteckej školy, ktorá mi mašinu prenajala. Dal to na druhý deň skontrolovať a rádio aj všetky slúchadlá fungovali správne. Nakoniec vysvitlo, že predchádzajúci pilot si doniesol vlastné slúchadlá, tie erárne vypojil a dal do hangára, pri odovzdávaní mašiny ich ale nevrátil naspäť. Spolujazdcove slúchadlá hodil na zadné sedadlá, o opierky hláv na predných sedadlách zakvačil oboje zadné slúchadlá, pilotove slúchadlá zostali nezapojené mimo mašiny.
Ja som pri predletovej prehliadke slúchadlá presne podľa checklistu odignoroval (kto by už len dával kontrolu slúchadiel do checklistu, amirite?) a spoľahol sa na to, že správne slúchadlá sú na správnych miestach. V tme a zmätku pri bežiacom motore som hmatom nezistil, že porty na pilotské slúchadlá sú voľné a prepájal som slúchadlá zadných pasažierov. Tie slúchadlá, čo som skúšal zobrať zo zadu, boli pripojené na spolujazdca, ale vysielať som skúšal pilotským PTT (= Push-to-talk). A počas telefonistickej prestávky mi ani nenapadlo pozrieť sa na porty a pozapájať všetko poriadne. Keby som tak mal nejakú baterku ... oh wait, povinná výbava na nočné lety a mal som so sebou dve.
Ale aspoň mal spolužiak pekný zážitok z nočného letiska, plus lekciu neverbálnej rádiovej komunikácie.