Som filmový fanúšik, to si ujasnime pekne up front. Môže za to vo veľkej miere môj otec, ktorý nám odmalička vždy na víkend požičiaval z lokálnej požičovne zo desať videokaziet. Víkend nám vďaka tomu pekne zbehol a čo bolo podstatnejšie, nemuseli sme sa po zážitky trepať niekam do Manínskej Tiesňavy, ale tie zážitky prišli pekne za nami. Doteraz keď počujem slová: „Intersonic uvádí," mám zimomriavky po celom tele. Avšak v poslednej dobe to s celosvetovou (a tým myslím prirodzene americkou) kinematografiou ide nejako celé do péčka. Preto som sa vydal na cestu analýzy, s potenciálom odhaliť o tomto probléme niečo viac.
Situáciu podobnú tej aktuálnej som už párkrát v miernejšej forme zažil a dokázal prežiť. Pár horších filmov zavše vystriedal lepší a všetko bolo znova v poriadku. Ale čo sa to deje s kvalitou filmov v časovom období od cca začiatku roku 2014 doteraz, to dokážem pochopiť len veľmi veľmi ťažko. Čiže môj hlavný problém a dôkazová téza je, kvalita filmov sa v poslednej dobe úplne dojebabrala. Ergo, nájsť si niečo dobré/pozerateľné, je takmer nemožné. Osobne si ani neviem spomenúť, kedy som naposledy videl nejaký fakt že dobrý film.
Začnime teda od doby, keď som si tento dlhodobý trend začal uvedomovať a skúsme si ich pekne rozsegmentovať.
Nepodarené pokračovania
V tejto špeciálnej kategórii máme hneď tri filmy ako lusk. Najprv sú to Transformátori 4, Expendabľáci 3 a El Kapitán Amerika 2 (síce to oficiálne v názve nemá, ale nás len tak ktosi neoklame). Všetky tri nenechávajú nič na náhodu a rúbu do živého. Majú veľké rozpočty, kopu akcie, hercov s vekovým priemerom okolo osemdesiatky, no neobsahujú takmer žiaden príbeh. Medzi nami, najradšej by som na kickstarteri vytvoril projekt, aby sme nazbierali dostatok peňazí na strelivo len a iba preto, aby sme každého kreatívneho tvorcu za spomenutými filmami mohli počastovať varovným výstrelom do kolena, prípadne ich po hlave preplieskali stredne veľkým bimbasom. Úspech by to malo podľa mňa zaručený, na rozdiel od filmov, ktoré vytvorili oni. Újha, a takmer som zabudol na štvrtý film, patriaci do tejto kategórie. Ide o Xmenov, s podtitulom zameraným na dni minulej budúcnosti (či niečo podobne idiotské). Tu pre zmenu tvorcovia vytvorili predkračovanie (slovenský ekvivalent ku prequel – patent pending) a vďaka tomuto filmu sa žiaden z kvarteta predchádzajúcich dielov de facto ani nestal. To si kurňa robíte srandu?
Absolútne nové filmy
Na prvý pohľad celkom chudobná kategória, poviete si. A veruže, máte pravdu. Ono pre tie nadnárodné (málo) ziskové štúdiá je predsa priveľký risk, robiť niečo úplne nové. A tak sa takéto filmy urobené from scratch dostanú na svetlo sveta iba výnimočne. Ale máme tu aj také. Ide o Divergent, Edge of Tomorrow a Need for Speed (ten je síce podľa hernej série, ale v tomto mojom stave si pozriem naozaj už čokoľvek). Všetky tri dohromady stoja zhruba za deravý groš. V jednom hrá tú istú scénu Tom Cruise asi dve tretiny filmu, čo je úplná špica. Asi si povedal, že po kasovom (ne)úspechu svojho filmu Oblivion je čas natočiť niečo podobne výborné. V druhom pre zmenu neprávom usvedčený vodič auta ide pomstiť smrť svojho asi dvanásťročného kamoša len a iba tým, že sadne do auta a ide sa pretekáriť. Nechýbajú hlasné zvuky motorov, pekné scenérie, ba dokonca ani neskutočne špatná hlavná ženská hrdinka. A čerešnička na záver. V treťom do série sa mladá dievčina vrhá do tajov spoločnosti, ktorej velí oblečená (a stará) Katarína Winsletová. V princípe tento film môžeme nazvať Hunger Games pre dievčatá, ktoré úspešne zvládli prvú menštruáciu a séria Twilight im príde úplne mainstreamová. Rovnako tak ide len o prvý diel z (tuším) trojdielnej série, čiže máme o srandu postarané na najbližšie tak dva roky. Ozaj. To už vážne nik nevie natočiť žiaden normálny film bez toho, aby mal tak zo päť pokračovaní?
Filmy charakteru rímejkového
Nalejme si čistého vína, v tej niekdajšej SD kvalite už dnes filmy nebude pozerať vôbec nik. Preto nielen že nestačí vydávať staré filmy na blu-ray v 1080p, ale môžeme to vyriešiť aj inak. Čo takto natočiť ten istý film takmer úplne rovnako, avšak s lepšími efektami, úplne inými hercami, či malými zmenami v deji? V poslednej dobe sa nám tento neduh rozmáha čoraz viac, čo je však celkom dlhodobo tolerovaný jav. Kiežby ale tie filmy stáli aspoň za niečo. Prvý taký, čo mňa osobne napadne, je bezo sporu Spider Man. Uňho mám pocit, že jednoznačne ešte neubehlo dosť času na to, aby ho vlastne bolo potrebné prerábať. Áno, možno zo mňa hovorí abstinenčný záchvat z nedostatku kyprých pŕs pani Kirsten Dunst z originálnej série, ale aj tak. Vysvetlí mi niekto, prečo sa ten Spider Man vôbec natáčal? Druhým takýmto filmom je Godzilla. Od natočenia tej, ktorú si pamätám (s Matthewom Broderickom) už prešiel nejaký rok, takže tu je argument na rímejk celkom validný. Avšak postaviť proti nej dva nadržané chrobáky, čo plávajú/lietajú cez pol sveta len a iba preto, aby sa oddali vášnivému hmyziemu sexu, je úplná blbosť. Nehovoriac o tom, ako v posledných piatich minútach Godzilla objaví svoj tajný Airwaves – mentolový dych a oboch ich pošle na hnojisko dejín.
Tak to máte čierne na bielom. Za posledného viac ako pol roka stáli filmy tak maximálne za dve veci. Osobne sa už aj bojím ísť do kina na niečo ďalšie, pretože čo ešte horšie by ma mohlo postretnúť? Smrtonosná pasca 5? Ďalší film, kde dominuje Adam Sandler a Drew Barrymore v romantickej komédii … oh wait! Nie, nie, nie! (pre masochistov odporúčam pozrieť film Blended).
Keď sme boli malí, nebývali tie filmy lepšie? A to nehovorím o tých ultra-umeleckých sprostostiach, keď dve hodiny ukazujú šikmookú rodinku v štyri metre hlbokej diere v zemi, ako si žijú svoj obyčajný život, pričom samozrejme ide o metaforu na rutinný manželsko/rodinný život, z ktorého prirodzene niet úniku (ten film inak vážne existuje). Ale späť k veci. Možno je to celé aj tým, že už nie som desať ročný chlapec, ktorý plakal, keď zastrelili Vinetua alebo chcel ovládať capoieru aspoň tak dobre, ako Mark Dacascos vo filme Mistr Neznámeho Boje. Musím sa skrátka asi zmieriť s tým, že všetky filmy odteraz budem už asi vnímať iba takto.