Odpoveď na otázku, kam smeruje slovenský hokej, je veľmi jednoduchá. A stručná. A jasná. A má maximálnu výpovednú hodnotu.
Do piče!
Ak si niekto myslí, že som príliš vulgárny, alebo príliš zaujatý fanúšik, možno aj má pravdu. Ja sa však pokúsim v nasledujúcich bodoch rozpísať, prečo si to myslím. Zároveň to je jediný použitý vulgarizmus. Často použijem ako príklad HC Slovan, nie preto, že som fanúšik, ale preto, že robia ten biznis tak, ako sa má robiť.
Ako sa volá naša najvyššia hokejová liga? A má webstranku?
Ak viete odpoveď na obe otázky, gratulujem. Pravdepodobne ste rodinný príslušník Richarda Lintnera. Lebo inak netuším, ako by ste to mohli vedieť. Hociktorá DM female pozná termín Premier League či Séria A. Tá naša oná, myslím ligu, neustále mení meno, a tak ani reálny fanúšik nemá šancu vedieť, ako sa volá. Skutočnosť, že liga má aj svoj web, je neuveriteľná. Avšak oveľa neuveriteľnejšie sú informácie na nej poskytnuté. Príklad za všetky: chcete vedieť, kto je najproduktívnejší hráč? Nie je problém. Na hlavnej stránke webu je poradie najlepších. V dobe, keď som ju ja navštívil, bol na prvom mieste Lacika Nagy s 13 bodmi. V koľkých zápasov získal tie body? To nevidíte. Horšie však je, že je to neaktuálne? Na stránke hokejového zväzu som našiel, že najproduktívnejší hráč ligy je Laci Nagy. Škoda len, že už má 17 bodov. Ja viem, že očakávať online aktualizáciu je veľa na slovenské pomery. No aby neboli schopní urobiť update 24 hodín po skončení kola?
Riško Lintner mal kopec rečí a stále spomínal slovo marketing. Ale mne je na grc z toho, ako to vedie. Na stránke ich ligy nie sú žiadne novinky, žiadne rozhovory. Choďte sa pozrieť na web Slovana, každý deň tam pribudne viac článkov ako na Riškovej stránke z celej ligy, kde je desať mužstiev. Sú tam videá z ciest, štatistiky, upozornenia na blížiace sa zápasy. Žiaľ, naša hokejová liga má webpage, o ktorej nikto nevie. Ono to nevadí, lebo aj tak na ňom nič nie je. Takže ten spomínaný marketing sa jednoducho nekoná.
Je to ako s reštauráciou, ktorá nemá pútač, nemá reklamu, nemá aktualizované info na webe, stále mení meno a miesto, a napriek tomu všetkému sa bude majiteľ čudovať, že tam nikto nechodí. No nechodí, lebo o nej nikto nevie, len niečo tuší.
Kedy sa hrávajú ligové zápasy?
Celé celučičké roky v utorok. A potom v rôzne piatky, nedele, občas sobotný televízny zápas. Prišli však so super nápadom, že budeme hrávať v piatky a v nedele. Zdôvodnenie je v návštevnosti. Proste ich nebavili tie vypredané štadióny, a tak chceli menej divákov na zápasoch. Inakšie si neviem vysvetliť, prečo urobili zmenu? Vraj aby mohli tréneri s mužstvom cez týždeň pracovať. Ja osobne si myslím, že je to len kamufláž. Príprava na budúcnosť, keď už náš hokej spadne na úplné dno. Hráči budú amatéri, cez pracovný deň v motrokárni, večer si zatrénujú a cez víkendy dajú zápasy. Aby si nemuseli zbytočne brať dovolenku.
Utorky boli vždy hokejové a mali návštevnosť. Víkendy Slováci radi trávia inde. Avšak sobotňajšie televízne prenosy mali sledovanosť, lebo aj na chate či u babky je telka so základným programom. Mali. Už nie.
Je mi smutno, keď sa pozriem, že v TN nevedia prilákať ani 3500 ľudí na hokej. V meste, o ktorom NHL urobila dokument, ako vychovávajú hráčov. V meste, kde sme chodili po známostiach na Rúžičku či Pállfyho, lebo bolo vypredané na každý zápas. A to radšej ani tragédiu so ZA spomínať nebudem. Čo sa tam deje? Prečo na ich geniálny futbalový team na peknom štadióne príde pár tisíc ľudí a nie je vypredané? Prečo na hokej najvyššej súťaže príde 500 divákov? Čo tam preboha robia za propagáciu?
Keď príde Slovan po zápasovej sérii od súperov, na prvý zápas zvyčajne nebýva vypredané? Ale na ďalší už ľudia prídu. A aj na tretí, ktorý sa hrá obdeň, je opäť plný štadión. Budú stále všetci nadávať, že Slovan, v novinách, v telke, v rádiu, na nete, všade Slovan. Áno, takto sa robí reklama zápasu. Nech všetci vedia, kedy a kde. Čas si nájdu. Len im to treba dať včas vopred vedieť.
A preboha, nezačínajte zápasy o 17:00.
Chcete viac ľudí na štadióne?
Tak najskôr tie kravíny a maštale, kde sa hrá hokej, urobte atraktívnejšími. Tie hnusné zatuchnuté tmavé šopy, odkiaľ by aj samotné wc misy ušli, keby mohli, skrášlite. To nie sú nákladné úpravy, trošku dať hajzle do pucu, vymaľovať chodby, upratať a umyť tribúny. Urobiť poriadne osvetlenie a hlavne zabezpečiť, aby sa tam človek cítil človekom. To je pravdepodobne len košický výmysel zakázať nosiť nápoje do hľadiska.
Príklad za všetky je ZŠ Ondreja Nepelu. Keď sa ľudia dozvedia, že som permanentkár, nadávajú mi do podporovateľa eštebáka či ruských imperialistov. Ja tam chodím na hokej. A občas prídu aj ľudia z iných miest. Naposledy kámoš, ktorý hrával ešte československú ligu, zobral svojho otca. Starého pána, bývalého klubového funkcionára, ktorý celý život strávil v tej ich studenej diere zvanej zimný štadión. Ešte počas cesty do Bubliny mu otec nadával, že on na Slovan ísť nechce. Stretli sme sa po druhej tretine a ujo sa pýtal, kedy ešte prídu? Vynechám samotný hokej, on sám uznal, že je to neporovnateľné. Ale ten štadión a atmosféra. To, že nie sú žiadne vulgarizmy. Videl tam celé rodiny s deťmi. Že záchodky voňali a bufety mali normálnu ponuku. Že sa necítil nepríjemne a mimo športového zážitku dostál aj spoločenský.
Takže milé kluby hokejovej rodiny, upracte si doma. A potom začnu chodiť ľudia na váš štadión. Nie je to len o športe, je to v tejto dobe viac o voľnočasovej aktivite, pre celú rodinu. Preto druhý najnavštevovanejší šport v Bubline je americký futbal. Na zápasy Monarchs chodí 4000 divákov, zložených z otcov, mám a detí.
Ako vychovávate novú generáciu fanúšikov?
Pozrite sa, kto je dnes na štadióne v bežnom slovenskom krajskom meste počas zápasu našej najvyššej hokejovej súťaže. Nájdeme len tri skupiny osôb. Starí dôchodcovia, čo chodia z nostalgie a spomínajú na roky osemdesiate, ale je ich stále menej. Stredný vek, muži niečo nad 35 rokov, ktorí začali ako deti, ale žiaľ už dnes chodia bez svojich potomkov. A potom mladí vypatlanci, vulgárne skandujúci, pískajúci vždy, keď ich hráč spadne. Pijú hnusné pivo a hľadajú aj najmenšiu zámienku na to, aby si mohli do niekoho udrieť. To kvôli nim neberie stredná generácia svoje deti na zápasy. Keď som bol asi 10-ročné dieťa, išiel som s ocinom na zápas a zo zápasu. No počas neho som sedel so skupinou rovesníkov. Nebál sa o mňa, neexistovali vtedy tieto bandy dementov. Sledovali sme Jara Dragana, ako vykopáva puk. Obdivovali sme červené korčule Jerguša Baču. Poznali sme všetkých našich hráčov a najlepších hráčov súpera. Prišiel bradatý Majdek z LM a my sme vedeli, koľko má aktuálne bodov. Báli sme sa Chudého z BB, lebo dával góly ako na bežiacom páse.
Je tu niekto, kto si myslí, že fanúšikovská základňa NR vie, koľko bodov má v tejto chvíli Slovák? Ja si myslím, že maximálne vedia, že nejaký Slovák za nich hrá. Ale či je Marek, či je center, to netušia. Títo chlapci o pár rokov skončia učňovku, zamestnajú sa, možno založia rodinu, ale na štadión už nikdy neprídu. Dajte preč vypatlancov tváriacich sa ako Fans, lebo dopadnete ako futbalový Slovan. Rodičia prestali brávať deti na hokej, a teda nová generácia fanúšikov už nepríde. Ak sa liga nespamätá, nezačne priťahovať mladého diváka, o pár rokov už aj tisíc ľudí na zápase bude dav. Zabudnite na vypredané arény a desaťtisíc divákov.
Ako vychovávate nové hokejové hviezdy?
Tento rok začal za Slovan hrávať chalan, čo prišiel z našej ligy. Poznal som ho, sledoval ho už v Pažravej, bol dobrý. Ale nečakal som, že sa tak rýchlo adaptuje a bude platným centrom tretieho útoku. Určite tréner nečakal, že dostane takého hráča. Zato sa kúpili nejaké tie hviezdy ako top strelec nemeckej ligy, ktoré mali pekný príbeh. Lenže kto ten príbeh vytvoril? Určite nie sám život a hokej. Umelo vzniknutá sláva v novinách za pomoci agentov. Skúste nájsť nejaký rozhovor s Tomášom Zigom. On je tým hráčom, ktorý mal byť minulý rok každý týždeň v nejakom časopise. On mal byť predávaný ako poklad ligy a budúcnosť slovenského hokeja. Čo urobila liga, aby sa s jeho pomocou spropagovala?
Viete mi povedať, ktorí chalani z úspešnej dvadsiatky hrávajú v lige? Veď to je priestor na skvelý článok, séria rozhovorov o prechode medzi dospelých. Alebo ďalší príklad, vrátil sa Laci Nagy, talent od Boha, skúseností na rozdávanie. Hra v KE s mladými? Ako sa mu žije po rokoch doma? Čo hovorí na ligu v porovnaní s ostatnými? Vidí talenty?
České noviny sú plné sedemnásťročného Martina Nečasa, ktorý hráva v Kométe centra prvého útoku s Martinom Eratom. Stále rozhovory s Nečasom, Eratom, Zábranským, kde si aj lajk prečíta o Kométe, o hokeji a nakoniec si povie, pôjdem sa pozrieť. Nájde kultúrne prostredie, dobre vyžitie a nabudúce zoberie priateľov a rodinu.
V našej lige nepropagujeme hráčov. V našej lige nepropagujeme nič. V naše lige hrajú staré vyradené kusy, ktoré si strážia svoje miesta. Liga je pomalá a nie je konkurencieschopná. Prvé husle hrajú práve tí, čo už dávno mali skončiť. Berú miesto a peniaze mladým. Žiadny fyzický kontakt, lebo by si mohli ublížiť. Žiadna snaha, lebo veď aj zajtra je deň. Staré kusy si privlastnili našu hokejovú ligu, žijú z nej, vyciciavajú ju a úspešne sa snažia zabrániť prieniku nových mladých hráčov. A liga im v tom pomáha.
Máte peniaze?
Stalo sa už dobrým zvykom, že klub zo ZA zverejňuje každoročne výšku platov jednotlivých hráčov. Máme tým pádom predstavu o tom, koľko zarábajú hráči a že mesačné náklady klubu na výplaty sa pohybujú na úrovni 50.000€. Na sezónu od augusta do marca potrebujeme 400.000€ na mzdy.
No ak má nováčik ligy ročný rozpočet 500.000€, hráčov zvučnejších mien ako ZA, niekde je chyba. Ak by dával mesačne na platy toľko čo ZA, je jasné, že klub nebude mať v priebehu sezóny peniaze a pravdepodobne prestane hráčov platiť. Mať rezervu 100.000€ na osem mesiacov znamená minúť 12.000€ mesačne mimo miezd. A za čo? Za výstroj? Za naftu? Za stravovanie? Za zabezpečenie zápasov? Za regeneráciu? A z čoho odohrajú play off, ak postúpia? Predpokladám, že štadión a mládež tam nie sú zahrnuté, to asi zaplatí mesto. Dúfajme.
Ako mohol zodpovedný orgán pripustiť do súťaže klub, ktorý nemá vykryté náklady na základnú prevádzku?
Aby som len nenadával, dám aj návod, čo s tým. Dany nováčik sedí v regióne, ktorý je plný turistov. Hlavne v nadchádzajúcej zimnej sezóne tam budú davy. Prečo nie sú schopní sa dohodnúť s miestnym prevádzkovateľom zimného strediska a aquaparkov na spolupráci? Veď čo majú robiť turisti po večeroch? Každý, kto si kúpi celodenný lyžiarsky lístok, by mal dostať lístok na hokej za jedno euro. Verím tomu, že tých 500 turistov by sa našlo. Áno, prinesie to klubu len 500 euro navyše zo vstupného. Pokiaľ však budú svoj marketing robiť dobre, prídu ďalšie príjmy z bufetu a predaja suvenírov. Asi ťažko pôjde poľská rodina na hokej a neutratí v bufete minimálne 15€. Hlavnou pridanou hodnotou bude zvýšená návštevnosť o 25%, teda vylepšená pozícia pri rokovaniach s menšími lokálnymi sponzormi. Ako miestny sponzor budem ochotnejšie reagovať na spoluprácu, ak na štadióne bude 2230 osôb namiesto 1730. Každý nový fanúšik vznikne len tak, že príde a dostane zábavu. A čím viac fanúšikov, tým viac peňazí. A to je stále len jeden kruh.
Takže si to zhrňme. Nevychovávame nových hráčov. Nevychovávame nových fanúšikov. Nemodernizujeme štadióny. Neponúkame hokej v médiách. Už viete, kam kráča slovenský hokej? Veríte mi, keď poviem že Do Piče!