Ahojte! K napísaniu tohto textu vyburcovala autora dubiózna akcia, ktorá sa nazýva “Európsky týždeň mobility”. Konkrétne článok na webe aktuality.sk a článok bol o tom, ako toto úžasné podujatie ľudia nepochopili. Akože individuálna osobná doprava je zlá, cesty sú zapchaté, treba cestovať MHD a bicyklami a bolo by treba občas zvoliť aj nie najvhodnejšiu trasu. Eh.

 

Zamyslime sa, čo by predstavovalo alternatívu individuálnej automobilovej doprave pre človeka dochádzajúceho 50 km denne do práce. Predstavme si google maps a urobme kružnicu so stredom niekde pri Manderláku a nech má polomer 50 km. Pre simplifikáciu zvolíme za štart cesty do práce Trnavu. Dopravné prostriedky budú z tejto množiny: bicykel, vlak. Človek pochopivší ETM by ráno zdrapil bicykel a išiel by ním do krásavice na Dunaji. Povedzme, že je nie celkom vhodné počasie na cyklistiku, no ETM je dôležitá udalosť a síce prší len trochu, ale aspoň fúka silný vietor. Vstáva približne 5:30, oblieka si cyklohandry a hybaj bicyklom na vlakovú stanicu. S úsmevom na tvári a s muškami v zuboch kupuje lístok, mokrými rukami otvára Hiraxovu knižku, kým vláčik príde 6:34 na hlavnú stanicu v BA. Cez húf ľudí veselý cyklista uháňa v ústrety novému dňu, dole Staničným námestím, cez Šancovú, povedzme smerom k Avionu. Užíva si rannú pohodu v ľudoprázdnych uličkách, opatrne, pretože cesty sú šmykľavé (prší), trieli cez Račko, Trnavské mýto, okolo Centrálu, Zimáku, Starej Ikei, cez najhoršie železničné priecestie na svete cez Ivánsku cestu a šup do kurníka v korporácii. Tam parkuje velocipéd™ AF, sprchuje sa, oblieka čisté handry a začína veslovať. Po práci ho čaká rovnaké dobrodružstvo, oblieka si cyklohandry (najlepšie čisté a suché, čiže nie tie, ktoré mal na sebe ráno), upaľuje na stanicu, natrepe sa do vlaku, číta Hiraxa, vykladá v Trnave bicykel, nasadá a pedáluje domov. Po takomto pracovno-športovom dni sa zvíta s manželkou, berie detičky vonku na 5 minút a čo najskôr si šťastný líha spať. Teší sa, ako si zajtra zase schuti zabicykluje. Vlak sa z procesu dá vynechať, no to by náš fiktívny človek musel byť veľký čurdák, ak by s takou kondíciou robil niekde v kancelárii (250 pracovných dní v roku 2015, nejaké voľno, plus mínus by to bolo 10 000 km ročne na bicykli len do práce - odhad).

 

Nebol by takýto človek kokot sado-masochistický deviant? Čo ak by preferoval jazdu autom? Skúsme teda model s autom: vstáva približne 6:00 (30 min. spánku bonus), oblieka sa, sadá do auta, šoféruje, hundre na zápchu pri Triblavine, prichádza k Avionu, parkuje, šup do kurníka, vesluje, dovesluje, sadá do auta, ide domov, vystupuje z auta, zvíta sa s manželkou, vezme detičky von (má na nich o hodinu viac času, lebo nemusel bicyklovať), ukladá decká spať (save as…), pomôže manželke zaspať. Spánok.

 

Pochopia cykloaktivisti, cyklokokotoalícia a iné obskúrne cyklospolky, že pre obrovské množstvo ľudí je preprava autom do práce jediný reálne možný spôsob, ako niekam docestovať s akceptovateľnými nákladmi (čas, palivo, pohodlie, zdravie, peniaze, atď.)? Cestovali by ľudia autami v pomalých kolónach denne za prácou, ak by mali nejakú lepšiu, racionálnejšiu alternatívu? Nie je možné denne cestovať 100 km na bicykli, nie je možné bicyklom rozviezť deti ráno do škôlky, do školy a bicyklovať ešte ďalších 50 km do iného mesta. A potom nazad.

 

Teraz krátko k prázdnych autám. Auto, ktoré sa hýbe a je v ňom len šofér. Ak je to len trochu možné, beriem spolujazdcov. Keď vidno v aute len šoféra, je dosť možné, že cestuje ako posledný na miesto, kde pracuje alebo býva, potom ako porozvážal spolucestujúcich. Ja takto jazdím už 11 rokov a vždy, vždy pokiaľ je to možné, vozím viac ľudí. Réžia, ktorá spočíva v pozbieraní spolucestujúcich na cestu do BA by bola na samostatný článok. A nakoniec, ak náhodou idem sám, mám na to kurva pádny dôvod.

 

Cykloaktivisti, prestaňte teda presviedčať šoférov, ktorí cestujú autami, aby vzali bicykle, prestaňte organizovať obscénne cyklokampane, pešo kampane a ďalšie nezmysly. Nehovorte, že ľudia kampane nepochopili, proste sa na to vyjebali a idú do práce tak, ako je to pre nich najvýhodnejšie. Cyklistika je fajn na rekreáciu a relax, no pre ľudí, dochádzajúcich do BA denne aj z 50 km okolia, je bicykel ako dopravný prostriedok na tento účel totálna, bohapustá, bezprecedentná, donebavolajúca pičovina hlúposť! A ozaj, sú aj takí, ktorí skrátka radi cestujú autom, áno. Len tak, úplne slobodne preferujú autodopravu. Sestimsmiř.

 

Za zamyslenie stoja slová experta zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (wtf?), Jaroslava S., ktorý hovorí, aby sme sa inšpirovali “….veľkými mestami, napríklad Londýnom, kde je veľká časť každodennej dopravy založená prevažne na hromadnej doprave.” Ehm, všimol si Jaroslav detail, že v BA nie je metro? Ale horkýže v Bratislave, hybaj voľakde, ty papľuh, veď ani nikde inde na celom Slovensku!

A na záver, čo je toto za vec?

Tohtoročnou hlavnou témou ETM je multimodalita dopravy. Jej cieľom je upriamiť pozornosť obyvateľov miest na možnosť efektívneho kombinovania rôznych druhov dopravy, namiesto tradičného využívania jediného druhu dopravy bez ohľadu na to, či je táto v danej situácii najvhodnejšia.

 

Takže treba si niekedy dobrovoľne vybrať nie najvhodnejšiu, ale len stredne vhodnú alebo najmenej vhodnú dopravu? Dá sa efektívne kombinovať doprava, bez ohľadu na to, či je v danej situácii najvhodnejšia? Čo je to za zvláštna efektivita? A najvhodnejšia na čo? Na dosiahnutie najväčšej časovej straty? Ak by som mal cieľ prejsť z Ovsišťa do Avionu, s maximálnym možným počtom prestupov a využitím autobusu, električky, trolejbusu, ropovodu a zároveň zabiť takouto jebnutou aktivitou čo najviac času, tak potom áno! Alebo pracujem pri Avione, preto prídem autom na koniec Dúbravky, tam zaparkujem a pôjdem električkou na konečnú do Rače a potom pešo cez skratku okolo Vajnor, a tak do Avionu? Nešibe tu niekomu?