V poslednej dobe sa na hernej scéne objavilo niekoľko škandálikov s takzvanými lootboxami a mikrotranzakciami v online hrách, myslím že táto téma by si zaslúžila spomenúť aj tu. Veľa ludí sa s tým asi nikdy nestretne, ale ako perlička je to celkom zaujímavé. Najprv si vysvetlíme o čo ide. Prvý krát som tento mechanizmus zaregistroval pri free-to-play hrách, a ide o to, že pri hraní získa užívateľ lootbox, čiže nejakú virtuálnu truhličku, v ktorej sú uložené rôzne veci. Napríklad nové, unikátne oblečenie pre hernú postavičku, ktoré nemá každý, poprípade nejakú zaujímavú zbraň alebo lekárničku. Tieto objekty bývajú buď estetického charakteru, čiže aby sa hráč odlíšil od masy ostatných, alebo mu pridávajú nejakú výhodu. Čiže kalašnikov bude v zlatej farbe po vzore Saddámovho legendárneho golden AK, alebo mečík utína nepriateľom viac zdravia, lekárničky liečia dva krát toľko ako bežne dostupné a podobne. Zádrheľ je v tom, že truhlička je zamknutá, a treba k nej kúpiť za reálne peniaze kľúč. Mechanizmus získavania predmetov sa môže mierne líšiť, ide ale o to, že hráč platí reálnymi peniazmi za objekty v hre. Pri hrách zdarma typu World of tanks a podobne je to samozrejme akceptované, lebo hráme hru zdarma, firma potrebuje z niečoho žiť, takže užívateľ má na výber či sa bude dlho snažiť, alebo si za reálne peniaze pomôže a bude mať výhodu.
Tu je dôležité, aby vydavateľ hry vyladil do rovnováhy dva svety. Masy ľudí, ktorých ta hra baví a denne ju hrajú pre zábavu, a na druhej strane skupina ľudí, ktorí hrajú spolu s prvou skupinou, ale majú trošku navrch, a tiež ich to stále musí baviť. V skratke nalákať čo najviac ľudí aby si niečo malé prikúpili a užívali si výhody, a neodradiť masy ľudí čo to hrajú aj bez platenia, aby boli plné servre spokojných užívateľov. Obdobný princíp poznáme zo záplavy hier na smartfónoch, kde sa raz za čas vyskytne ťažký level, a ozaj pomôže prikúpiť si nejaký ten život alebo ťah navyše. Netreba zabudnúť aby bola hra stále zábavná, a bez zakúpenia výhody predsa len prejditeľná, ale stále motivujúca zakúpiť niečo cez shop. Pomocnú ruku k dielu pridal určite aj psychológ, ktorý dobre pozná ako správne nadávkovať ľudom frustráciu prekladanú pocitom víťazstva, aby tým celým nehodili o zem ale cítili sa ako v kasíne keď im ide karta.

Problém s týmto systémom nastáva, keď sa to začne diať v hrách, ktoré treba zakúpiť predtým ako ich môžeme hrať. Aj v tejto oblasti sa dlhodobo toleruje predaj kozmetických skinov na zbrane. Myslím že najžiarivejší príklad je posledný counter-strike, kde niektoré skiny na zbrane stoja aj cez 1000$, ale na druhej strane neprinášajú okrem estetyčna žiadnu výhodu nad súpermi. Dole máme príklad za 550 dolárov. Keď ale začínajú mať kupované itemy výhodu nad ostatnými, komunity to väčšinou dajú veľmi hlasno tvorcom hier vedieť.


Prvý krát som sa s týmto osobne stertol pri hre PAYDAY 2, ktorá trpela ešte jedným nešvárom poslednej doby. Datadisky, presnejšie množstvo datadiskov. Vydavateľ vydal hru v roku 2013, a odvtedy pribudlo 50 datadiskov, ktoré pôvodnú hru rozširujú. Čiže pridávajú ďalšie mapy, nové zbrane, nové postavy. Niektoré datadisky sú platené, v čase vydania to bola cena cca 5e, niektoré, napríklad vianočné boli zdarma. Niektorí užívatelia frflali, že kúpili hru a neustále musia, dokupovať ďalší obsah, na druhej strane je pekné že sa hra rozširovala a pribúdali nové mapy a zbrane. Rozdiel oproti minulosti bol, že sa predtým kupovali komplet hotové hry, teraz sa vačsinou predávajú rozrobené produkty, ktoré sa časom dokončia a popribúda aj obsah aby bol zákazník spokojný. Navyše vydavateľ zvolil pri tejto hre cestu férovosti, a hráč môže hrať aj na mape ktorú nemá kúpenú tým spôsobom, že sa pripojí na hru iného hráča, ktorý ju vlastní a hrajú ju spolu. Čiže kto hľadá, zahrá si všetky mapy, nové zbrane musí ale oželieť. A do toho jedného dňa vstúpil princíp loot-boxes a mikrotranzakcií. Hráč mohol počas hry získať za odmenu objekt názvom a tvarom pripomínajúci trezor, ktorý mohol otvoriť až po zakúpení špeciálnej vŕtačky na markete za reálne peniaze. Po otvorení trezora mohol užívateľ získať skiny na zbrane, niektoré z nich mali aj vylepšené parametre. Komunita zasypala vývojárov negatívnymi ohlasmi na tento krok, lebo sa mohlo stať, že človek kúpil hru za 30€ pri vydaní, následne nakúpil kopec datadiskov za nemalé peniaze, a teraz od neho pýtajú dalši cash za kupovanie blbých vŕtačiek?
Keďže vypisovanie nestačilo, hráči to zobrali z druhej strany, a začali hre na Steam markete dávať negatívne recenzie. Veľa z nich obsahovalo iba jedno slovo, "microtransactions". Stačilo to na to, aby hra mala vedľa seba slovné hodnotenie "mostly negative". Vydavateľ hry nakoniec ustúpil, trezory nahradil novými, ktoré sa dajú otvoriť bez ďalších nákladov. Situácia sa na obidvoch stranách dala do normálu.

To, čo sa stalo v poslednej dobe ale malo už vačšie rozmery. Americký gigant na predaj hier EA predviedol ako sa robí biznis. Vydal hru Battlefront 2 z prostredia hviezdnych vojen. Nejedná sa o žiadnu mini hru, ale o AAA titul s rozpočtom holywoodskeho filmu (presné čislo som nezistil) a odpovedajúcim marketingom. Cena za hru je 60€, obsahuje aj multiplayer, a v ňom sú dostupné aj legendárne postavy z filmov, ktoré samozrejme prinášajú hráčovi výhodu. Cena za odomknutie bola niekoľko kreditov, ktoré možno získať hraním, alebo je možné ich kúpiť prostredníctvom takzvaných kryštálov sily aj cez mikrotranzakcie za reálne peniaze. A tu trošku prestrelili tým, že ak chcel hráč odomknúť toho vysnívaného Lorda Vadera, musel by to hrať okolo 100 hodín (už som sa dočítal, že stačí 40), aby nazbieral dostatok kreditov. Toto by mohlo byť OK pri free-to-play hre, ale pri hre čo stojí 60e to je trošku cez čiaru. Na internete sa spustil shitstorm smerom na EA, ktorí najprv znížili množstvo potrebných kryštálov na štvrtinu, samozrejme systémom jedna ruka dáva a druhá berie. Lebo zároveň znížili aj množstvo kryštálov, ktoré získa hráč pri hre, takisto na štvrtinu. To ľudí naštvalo ešte viac, a začali sa ozývať hlasy na totálny bojkot EA produktov aspon počas jedného roka. Zdá sa že bojkot je zatiaľ úspešný, počas black friday boli inač vyprázdnené regály plné hier Battlefront 2. Takisto cena akcíí sa pohla mierne smerom nadol, pripisuje sa to práve tomuto.


EA si medzičasom všimli, že to tak ľahko neukecajú, a cez twitter oznámili cez ospravedlňujúcu správu, že vypínajú zatiaľ možnosť kupovať veci cez mikrotranzakcie, nech sú si všetci rovní. Problém môže byť, že ich vypínajú len zatiaľ, časom určite prídu, uvidí sa v akej forme.

A máme ešte jedno polienko do ohňa, a to je hra Destiny 2. Hráči sa pohybujú v otvorenom svete, majú možnosť hrať buď proti počítačom ovládaným nepriateľom, alebo aj proti ľudom, podľa toho na akú misiu sa upíšu. Grafika je skvelá, hrateľnosť parádna, hlavy len tak padajú dole, hlavne zbraní nestíhajú pod náporom paľby chladnúť.  Hra takisto ponúka svoju formu loot boxov, ktoré je možné odomykať buď hraním, alebo nákupom za reálne peniaze. Jeden užívateľ si dal ale prácu s tým, a odmeral akým tempom mu lootboxy pribúdajú, a zistil že hra musí obsahovať mechanizmus, ktorý spomaľuje prideľovanie lootboxov hráčovi, ktorý hrá neustále a dlhodobo až o -94%. Aby sme mali aj prvok motivácie, hra ponúklala možnosť získať predmety dostupné len tesne po uvolnení hry na trh. Čiže šup šup hrať a zbierať lootboxy, lebo len teraz možno získať super veci ktoré už potom budú nedostupné. Samozrejme sa hráči ozvali, vydavatľ Bungie vydal vyjadrenie na svojom blogu, že áno, systém nefunguje podľa našich predstáv, počúvame vás a vypíname to. Žiadne vysvetlenie, že čo tým zamýšlali, alebo že to prehliadli pri vydávaní hry. Iba sorry a vypíname to. Thread, ktorý to začal je tu

A môžeme to pomaly ukončiť pohľadom do budúcnosti. Niekto vytiahol na svetlo sveta patent od firmy Activision (ktorá vydala aj spomenutú Destiny 2) ako sa dajú metódy použiť v budúcnosti. Takže patent popisuje technológiu, ktorá vyberá pri matchmakingu (procese kedy sa vyberajú hráči pred zaápasom v nejakej hre) hráčov tak, aby proti sebe stáli ľudia ktorí si priplatili, a tí čo používajú základnú verziu hry. Účel je aby boli sily v prospech tých čo priplatili, a oni pocítili výhodnosť svojej investície, a taktiež aby chudáci čo si iba kúpili hru dostali riadne na búdku, a porozmýšlali, či si predsa len nepriplatia za lepšie zbrane, aby nabudúce necítili v ústach trpkú chuť prehry.

No nieje to už len zábavka pre pár ľudí, čo nevedia čo s peniazmi, ale tvrdý biznis, ktorý hľadá ďaľšie cestičky, ako zarobiť viac a viac peňazí. Trh sa mení a hráčom sa nepáči, kam to niektoré firmy nasmerovali.