Sociálna interakcia s mladšími ľuďmi prináša nejednu filozofickú otázku. K frekventovaným úvahám typu „Tí mladí nič nevedia“, „Tým mladým musí jebať“ a „Ja by som tých mladých poslal všetkých dopiče k lopate manuálne makať“ patrí aj tematika toho, čo sa považuje za normálne, keď sa chceme obliecť moderne. A to je presne dôvod toho, prečo sme otvorili ďalšiu tajnú komnatu Facebooku. Nedávno som totiž objavil skupinu s názvom „Dnes nosím“. V zásade ide o promo slovenskej sociálnej siete s názvom Daybyme, ktorá zlučuje 4 základné podtituly - Dnes nosím, Dnes cestujem, Dnes jem a Dnes obúvam. K tomu existujú ešte datadisky Dnes milujem a Dnes tetujem, ale to sú okrajové periférie, kam som sa neodvážil vstúpiť bez ozbrojeného sprievodu. Hlavné časti som si prešiel nahrubo všetky a preto dovoľte krátky výcuc.
A o čo vlastne ide? Je to klasická instagramová blbosť, proste nahráte svoju fotku, pridáte nejaký kúl hešteg a čakáte, čo sa bude diať. Väčšinou sa nedeje nič, ale na to sme na Slovensku už zvyknutí. Na Dnes cestujem nájdete asi všetko, od fotograficky hodnotných a doslova vychodených záberov až po klasické klišé typu „vole, jsme v Přaze a dávame si pivo s výhľadom na Karlúv most, vole“. Dnes jem je nočná mora všetkých cukrovkárov, toľko fotiek sladkého som nevidel pohromade odkedy vymenovali Pelého za premiéra, zvyšok predstavuje fastfood, pizza a hambáče. Bryndzové halušky tam neuvidíte, je vidno, že mladí tradičnej slovenskej gastronómii™ moc nefandia. Dnes obúvam znázorňuje z neznámeho dôvodu len topánky, a keďže tie muži rozdeľujú len na zablatené / nezablatené, interval môjho surfovania medzi otvorením a zatvorením stránky trval asi 3,14 sekundy.
Poďme sa ale detailnejšie venovať konceptu Dnes nosím. Prím tu hrajú pravdaže ženy, šikovne útočiace na svoju cieľovku uvedením svojho veku, ale nájdete tam ale aj zopár bukvíc mužov. V zásade je celý Daybyme orientovaný na ročníky narodenia 1990-2000. Spomeniete si napríklad na fotku Paľa Haberu z roku 1992 s rifľovými kraťasmi vytiahnutými až pod cecky, s rozgajdaným a o 4 čísla väčším tielkom a koženou vetrovkou? Alebo na Havlove krátke nohavice? A teraz sa pozrite do ulíc alebo na stránku Dnes nosím! Áno, presne tieto módne príšernosti ovplyvnili vkus vtedajších bábätiek a po dosiahnutí plnoletosti sa tieto duševné traumy predrali na povrch. Freud mal pravdu.
Programátori šikovne využili hešteg ako triediaci atribút, takže keď napíšete napr. #Zara alebo #Bershka, prípadne tradičnejšie #Slovena, #MakytaPúchov alebo #ZávodyKapitánaNálepkuPrešov, apka vám ponúkne fotky podobne oblečených mladých ľudí. Celý ten nápad vyzerá na prvý pohľad úplne super, niekedy sa tam dajú nájsť naozaj zaujímavé a estetické kombinácie, proste niečo ako dištančné vzdelávanie pre ľudí, ktorí chcú vyzerať dobre. Veľmi rýchlo však narazíme na problém.
Ten sa volá nedostatok fantázie. Inšpirácia je nahradená kopírovaním, nakoľko geniálne slovenské školstvo založené na memorovaní spôsobilo to, že sme zvyknutí celý život len opakovať po iných. Poďme si teda povedať, čo tam môžeme nájsť :
Ženský stereotyp 1 – Chcela by som byť fassionblogerka alebo influencerka
Wannabe fashioblogerka je ultimatívne najrozšírenejší stereotyp na stránke. Dievča si kúpi 2-3 čísla Cosmopolitanu, vyberie sa do Auparku a nakoniec skončí tak, ako stovky jej konkurentiek. Kombinácia rifle – tričko alebo kožené gate – sveter. Rifle musia byť roztrhané. Slovo „roztrhané“ však neznamená to, že ste leniví zájsť si nové kúpiť do obchodu, a preto majú na riti hrúbku 0,1 mikrometra a nejaký ten švík je už vytiahnutý. Moderná diera musí mať plochu minimálne meter štvorcový, ideálne je umiestnenie na stehne a kolenách. Konce sa zásadne neprešívajú, musia byť akože odstrihnuté. Ak nechcete nosiť rifle, môžete si dať kožené gate, ale potom netreba šetriť s voňavkou, lebo prekryť pach mokrého psa nie je jednoduché. Nohavice celkovo musia byť obtiahnuté a kratšie cca o 30 cm od optimálnej dĺžky. Tričko alebo tielko delíme na buď extrémne obtiahnuté a tým pádom odhaľujúce, alebo naopak extrémne voľné a tým pádom odhaľujúce.
Ženský stereotyp 2 – Kúpila som si nové handry alebo kabelku, obdivujte!
Tu dotyčná ukazuje, že si kúpila nové modré šaty alebo kabát. K tomu treba dať nejakú kabelku, topánky vo farbe kabelky a fotka je na svete, žiaden nápad, žiadna kombinácia, proste len selfpromo. Dievčatá mávajú spravidla ultra prirodzený výraz, keď sa napr. uprostred Prievidze pritúlia k múru a s neprítomným výrazom sa pozerajú smerom do blba. Každá jedna fotka je s nejakým filtrom, čo indikuje kauzalitu s princezničkiným syndrómom. Tieto fotky sú úplne zbytočné a zvyčajne nie sú ani žiadne komentáre k nim.
Ženský stereotyp 3 – Som škaredá, ale chcela by som zaujať
Toto je železničná stanica, na ktorej prespávajú tzv. attention whores. Dievčence, o ktoré by ste normálne ani bicykel neopreli, sa oblečú do totálnej chujoviny, namaľujú sa ako štetky a tvária sa ako hovno na polici. V zásade sa dá ich umelecká tvorba rozlíšiť do dvoch subkategórii. Tá prvá spočíva najmä v tom, že dominantným prvkom je spodné prádlo (podprska alebo gačure) a to je naaranžované tak, aby čo najviac zaujalo, čím samozrejme nemyslím, že je oblečené osratým von. V druhá kategórii dotyčná skombinuje čo najkrikľavejšie farby, takže procesor vo vašom oku pošle do mozgu namiesto informácie o škále farieb v stupnici AdobeRGB radšej protestný list. Obe kategórie nestoja za nič, na druhej strane nahrádzajú dopravnú značku Pozor, nevstupovať!
Mužský stereotyp 1 – Aj ja môžem byť hipster
Tí, ktorí už začali zarastať, majú bradu, ostatní si dajú len ulízaný účes. Obvykle si oblečú oblek z Tesca (nezabudnúť na skrátené nohavice!), vestu, košeľu, kravatu, manžetové gombíky, biele tenisky (tzv. číny) a čapicu s rovným šiltom. V jednej ruke ajfón, pod pazuchou macbook. Všetky konektory a prídavné šnúry sú v kabelke, ktorú stráži fotograf. Keby vám toto prišlo na pohovor, asi by ste sa smiechu nezdržali, oni našťastie neprídu, lebo CEO v startupe na také chujoviny nemá čas.
Mužský stereotyp 2 – Rád by som si našiel kamaráta alebo kamarátku!
Tam je to jednoduché. Poďme zdola. Tenisky biele, spravidla celokožené, už od pohľadu v nich smrdia nohy. Holé členky. V polke lýtka sa začínajú obtiahnuté rifle (fuj, hnus!), samozrejme na koncoch rozstrapatené. Na stehnách diery, nie také veľké, ako zvyknú nosiť ženské, ale žiadny pitbull by sa nemusel hanbiť za tak roztrhané gate. Vajcia obtiahnuté. Buď obtiahnutá košeľa zapnutá aj pod krkom (a bez kravaty), alebo čierne tričko s nejakým mega hustým nápisom a na ňom čierna koženková bunda. K tomu sa hodia tmavé okuliare a účes jak z propagačného katalógu od Alpecinu. Kompletne všetci vyzerajú ako držitelia titulu Gay roka.
Ako sami vidíte, obliecť sa moderne nie je žiadna veda, stačí len načrieť do článku a niečo si vybrať, respektíve to medzi sebou skombinovať. Na záver sme si pripravili niekoľko podnetov na nové podstránky Daybyme spolu s potenciálnymi administrátormi :
#Dnes kradnem – stránka pre politikov, na Instagrame môžu zverejňovať fotky vytunelovaných štátnych firiem, inšpiráciu nebudem menovať, poznáme ho všetci.
#Dnes klátim – na tomto mieste si viem predstaviť fotky pred a po, administrátorom stránky by mohol byť nemenovaný člen opozičnej parlamentnej strany.
#Dnes seriem – tak, ako je fajn dať na net fotky vstupu do procesu, tak sa netreba báť ani výstupu. Administrátorom by mohlo byť Združenie egyptského turistického priemyslu.
#Dnes čuchám – aj mládež z prostredia menšinovej komunity si zasluhuje mať svoju stránku, veď v čom sa líši inhalácia výparov z lakov, lepidiel, emailových farieb, rozmrazovačov, insekticídov a riedidiel od nakupovania? Administruje Združenie petrochemického priemyslu.
#Dnes fajčím – sem by mohli dávať svoje “úlovky” dievčence (v záujme genderovej vyváženosti aj mládenci) pracujúce(i) v najstaršom remesle. Administrátorsky by sa tu mohol realizovať správca serveru zafo.sk
Ďalšie návrhy uvádzajte v diskusii.
A to by bolo na Dnes asi tak všetko.