Téma ekológie je aktuálna v každej dobe. Drvivá väčšina z nás perie v automatickej práčke. Ale zamysleli ste sa, že pri praní bieleho prádla odchádza voda z práčky takmer čistá a horúca? Lebo biele prádlo väčšinou nie je také špinavé. A preto tú horúcu vodu z práčky odoberieme do nádrže a použijeme pri ďalšom praní. Ušetríme elektrinu za ohrev vody, samotnú vodu a aj prací prach, ktorého stačí pridať malé množstvo. Nádržku vyrobíme naohýbaním a spájkovaním z oceľového pozinkovaného plechu, prispájkujeme prívody hadíc a zhotovíme plavákový mechanizmus, ktorý stráži hladinu v nádržke. Ak sa nádržka naplní, plavák uzavrie prepad na trubke a ďalšia voda odteká do odpadu. Nádržku pripevníme vo vhodnej výške nad práčku prichytením cez hmoždinky do steny.
Magnetizmus. Doteraz nepreskúmaná tajná neviditeľná sila priťahujúca všemožných expertov, ezoterikov a naivných bádateľov. Prečo ho nevyužiť na úsporu paliva v automobile? Postačia vám ku tomu magnetické príchytky zo skriniek. Stačí 28 kusov. Rozobrať, upraviť krabičky a naskladať magnety na seba podľa obrázka. Celé to namontujeme na prívodnú hadičku paliva do karburátora. Autor neuvádza princíp, ale deklaruje úsporu paliva 10%. Jaj a ešte odporúča pri montáži šetriča stiahnúť magnety tak, aby mala hadička medzeru 2-3 mm. Len či tá úspora nie je v tom, že priškrtil jednoducho prívod paliva cez hadičku. Ale do týchto ezocipovín sa púšťať nejdem.
Nebaví vás nafukovať nafukovačku pumpou? Nedajbože ústami? Postavte si malý kompresor! Výhodou je, že je napájaný 12V a preto môžete na výlete využiť zásuvku v automobile. Budete potrebovať malý elektromotor, ktorý kúpite v modelárskych potrebách. Vysústružíte telo kompresora a na jeden koniec umiestnite vypínač. Samotné telo kompresora je vhodné vystrihnúť a spájkovať z plechu. Najdôležitejšie je vyrobiť obežné koleso. Tak isto ho vyrobíte z plechu, ideálne mosadzného a spájkujete. Koleso je potrebné staticky vyvážiť pridávaním, alebo uberaním cínovej pájky na lopatkách. No a keď to celé zmontujete, zhotovíte ešte nátrubok a je to. Fúkanie matraca trvá len pár minút a ten 6V motorček krátkodobé preťaženie znesie.
Ak vás často trápi zanesený odtok umývadla a nepomáha chémia, treba prejsť do protiútoku gumovým zvonom. Ale kto by sa s nim stále babral, však? Popisovaná úprava je jednoduchá a sifón môžete čistiť kľudne každý deň. Postačí ku tomu gumová manžeta poloosi z wartburga. Odskrutkujeme viečko sifónu. Na závit namotáme niekoľko krát tesniacu pásku. Nasunieme manžetu a dobre stiahneme sťahovacou páskou, alebo drôtom. Na druhý voľný koniec nasunieme vhodnú nádobku, napríklad sklenenú liekovku a utiahneme páskou. Tá nám umožní sledovať mieru zanesenia. Ak sa sifón zanesie, jednou rukou zapcháme odtok umývadla a druhou zapumpujeme manžetou na sifóne a je to!
Máme tu lyžiarov, milovníkov zimy, ale tomuto nápadu neodolajú ani mešťania, ktorí musia brodiť mláky na mestských zanedbaných dlažbách. Poznáte to. Prídete domov, nohy mokré, uzimené, topánky pretiekli. Radiátor je studený, lebo je dobre zateplené a vykurujú vás susedia. Do rána tie topánky nevyschnú. Treba im pomôcť. Vyrobíme si preto vysúšače. Tie sa skladajú z výhrevného telieska, roznášacej teplovodnej dosky a zdroja bezpečného prúdu. Najprv zhotovíme výhrevné teliesko. Na pertinaxovú doštičku navinieme odporový drôt. Voľné konce zaizolujeme navlečením sklenených gorálok. Vložíme do hliníkovej krabičky tak, aby sa drôt nedotýkal steny a vložíme do svorky. Zalejeme izolačnou hmotou. Zhotovíme výhrevnú dosku z hliníka. Vyrobíme ju z dvoch kusov, aby sa dala nastavovať veľkosť podľa obuvi. Ako zdroj slúži transformátor 230V/12V.
Ďalej už len obrázkovo:
Predsa sa to nevyhodí, však mamička?
Je tam toho na mraky a ťažko vyberať, čo je dnes pre nás väčšie sci-fi. A preto si dáme nakoniec len návod na úpravu nespevnenej plochy. Je možné ho využiť pri chatách, novostavbách, záhradkách, skrátka všade tam, kde potrebujeme jazdiť, chodiť, parkovať ale nemáme dosť prostriedkov na dlažbu, chodník, či asfalt.
Okej, kľud, kľud, dýchajte. O 3 mesiace vyšlo upozornenie, že to asi nie je dobrý nápad. Koľko ľudí za tie tri mesiace stihlo zrealizovať túto chobotinu sa už nikdy nedozvieme.
Zdroj: Zborníky USS