Kamarátovi sa nedávno splnil niekoľkoročný sen: kúpil si nové auto. Niežeby sníval každý deň o autách, ale okrem svetového mieru, definitívneho odchodu Matoviča z politiky, ukončenia hladomoru v Afrike a objavu univerzálneho lieku na rakovinu, to bola jedna z vecí, ktorú by chcel. Nie je to Rockefellerov príbuzný ani Fuggerov dedič a tak jazdil približne 10 rokov tým istým autom. Pri dobrom bylinkovom čaji mi porozprával skúsenosti s novým autom a zároveň ho porovnával s tým starým. Staré auto bola embéčka Octavia Tour 1,6 MPI, 75kW, nové auto je KIA Ceed 1,5 T-Gdi, 118kW.

Najskôr hovoril ako bol spokojný so Škodovkou. Kúpil ju novú, krásnu, voňavú z obchodu v Trnave. Auto malo miernu príplatkovú výbavu: čierna metalíza, disky z ľahkých zliatin, manuálna klimatizácia, tempomat, prevodovku (5 rýchlostí dopredu a jedna rýchlosť dozadu), volant, kolesá a podobne. A predovšetkým motor s úžasným výkonom 75kW. Podrobná špecifikácia a dobová recenzia tu. Toto auto bolo skutočne parádne (v porovnaní s Fabiou), hlavne pre abnormálne gigantický kufor, do ktorého sa zmestil kočiar a aj ešte detský bicykel a ešte asi štvrť milióna ďalších vecí (auto slúžilo kamošovej rodine: 2 ks dospelí + 2 ks deti). Okrem opakovane sa kaziacich žiaroviek v predných svetlometoch a patálií s ich výmenou, vážnejšie poruchy neboli. Auto fungovalo skvele, samozrejme však so zvyšujúcim sa počtom najazdených kilometrov musela prísť prvá vážnejšia porucha. Embéčka sa vzchopila a počkala, kým bude kamoš aj s rodinkou na ceste k moru do Chorvátska (v roku 2018) a tam 70 km pred mestom Karlovac, na diaľnici pred cestarinou, si povedela niečo ako.... konečne... a teraz už aktivujem to kurvítko (cievku zapaľovania na treťom valci). Takže oprava bola za € 350, plus nejaká réžia okolo toho. Autoservis v Karlovaci bol skvelý, profesionálny prístup, návrh riešenia, ochota, všetko ako sa patrí. Keďže súčiastka sa dala zohnať najskôr na ďalší deň, kamarátovi požičali inú embéčku, Octavia kombi, 1.5 TSI, to bola onakvejšia paráda. Tento príbeh by bol na ďalší článok, takže sme sa dohodli že mi ho porozpráva nabudúce.

Ďalšia vec, ktorá sa po čase ukázala ako nie celkom optimálna, bolo to, ako táto Škodovka dokázala akcelerovať a ako sa správala keď kamoš potreboval zrýchliť. Nech robil čo chcel, zistil, že motorizácia 75kW, s krútiacom momentom (čau Slavo) 138Nm od 3800 rpm, je zúfalo málo pri akútnej potrebe dynamickejšej jazdy. Pri podradení a šliapnutí na plyn koľko sa dalo, odozva bola, mierne povedané, dosť vlažná. Napriek vysokým otáčkam na hraniciach možnosti motora. Ťažko pochopiť, ako sa mohla predávať motorizácia, kde bol motor len 1,4l (55kW) v identickom aute. Predbehnúť kamión, prípadne svižne sa zaradiť z pripájacieho pruhu na diaľnicu, či poriadne sa rozbehnúť počas jazdy hore Donovalmi, na úseku kde konečne boli 2 súbežné jazdné pruhy, bolo potrebné zakaždým precízne a starostlivo naplánovať a nechať si na takéto manévre patričnú časovú rezervu. Auto bolo proste lenivé ako prasa a jednoducho povedané: neťahalo to. Referenčný úsek diaľnice, kde auto siahlo na dno svojich síl je na diaľnici D1 v smere od Spišského Štvrtka na Poprad. Je tam dlhočizný, tiahly kopec a tam bolo najviac cítiť, ako chýba pár newtonmetrov alebo kilowattov. Samozrejme jazda nebola vyložená tragédia, v iných úsekoch (dole kopcom) to išlo fajn. Počas dlhej jazdy po diaľnici bolo tiež cítiť, že auto by potrebovalo šiesty rýchlostný stupeň. To by však znamenalo zrejme inak spravené jednotlivé prevodové stupne a pravdepodobne zrejme asi aj iný motor.

Kamarát hodnotil toto auto pozitívne. Škodovka mala v tom roku 2011 akýsi krátky záchvat príčetnosti a za relatívne normálne peniaze mali v ponuke toto celkom dobré auto (cenníková cena € 11700). Šofér z tohto príbehu mal jednu nevýhodu - takmer nikdy nemal možnosť šoférovať iné autá. Znamená to, že nemal s čím porovnávať a poctivo jazdil v embéčke, závidel ostatným buržujom ich nové krásne autá a potichu trpel. Informácie o iných autách čerpal teda len z informácií na internete, z nejakých časopisov alebo video recenzií. Bľabotal, že auto je v poriadku, ale vzhľadom na vývoj automobilového priemyslu, elektromobilitu, nové prísnejšie emisné normy a potenciálny zákaz výroby a predaja áut s klasickými spaľovacími motormi, sa blíži čas, keď „normálne“ auto sa už nebude dať kúpiť.

Zrazu, jedného dňa, si brat tohto môjho kamaráta kúpil auto. Bola to spomínaná KIA. A zároveň prvotná inšpirácia a námet na komplikovanú, dlhú diskusiu v rodine kamaráta. Stal sa malý zázrak. Po zhodnotení všetkých možných aspektov, po schválení útvarom hodnoty za peniaze, sa z rodinného rozpočtu alokovala suma potrebná na nákup nového auta. Padlo rozhodnutie: aj oni si kúpia nové auto KIA. Začalo prehľadávanie internetu a telefonovanie všetkým predajcom KIA na Slovensku. Požiadavky boli jasné: auto musí mať 4 valcový, 1,5 litrový T-Gdi motor, 118kW (spomínaný vyššie), a vo výbave musí byť automatická klimatizácia. A hlavne - žiadny hybrid, mild hybrid, harsh hybrid, plug-in hybrid, plug-out hybrid. Nie. Nie. Nie. Fakt nie. Žiadny elektromotor slúžiaci na pohon auta akýmkoľvek spôsobom. Všetky atribúty spĺňala buržujská verzia výbavy „Gold+“. Navyše obsahovala super krásne kolesá s rozmermi 225/45 R17.

Jedno takéto kamarát našiel neďaleko od Trnavy, hneď za rohom v Michalovciach. Naštartoval vlak... eeeeh... sadol do vlaku a takmer okamžite za nejakých 6 hodín vystúpil v Humennom, prenocoval u príbuzných a ráno sa vybral po auto. Kamarát bol v tranze, čo si budeme klamať. Tešil sa ako malý fagan, ako na darčeky od Ježiska pod vianočným stromčekom.

Zaujímavá bola procedúra, ktorú musí absolvovať každý majiteľ nového auta, pokiaľ s ním chce jazdiť. Spočíva to v obskúrnom procese získania tabuliek s EČV, ich doručenie k predajcovi, zaplatenie akejsi nezmyselnej dane, lebo auto má vražedný výkon nad 100kW a samozrejme zaplatenie rôznych poistiek. Ministerstvo vnútra a ich výkonná moc - policajný zbor majú akési termíny v rámci ktorých musia zabezpečiť, aby tento proces registrácie a vydania značiek prebehol v prijateľnom čase, ale je to akési zvláštne. Kamarátovi všetko vybavoval mimoriadne ochotný a ústretový vedúci KIA predaja, no napriek jeho enormnej snahe byrokracia trvala o pár dní navyše ako všetci predpokladali. Vedúci spomínal, ako značkový úrad občas nemá nové EČV a majitelia nových áut musia čakať, kým sa vyrobia a to môže byť niekedy aj pár týždňov, no proste hrôza.

A prišla tá chvíľa. Kamoš prevzal auto. Približne pod hodinu mu mladá ochotná asistentka ukazovala rôzne funkcie auta, ako sa štartuje, ako sa ovláda infotainment, kde je volant, ako sa otvára kufor a podobné záludnosti. Dosť bolo rečí, formality boli konečne vybavené, auto naštartované a kamoš odchádzal z obchodu novým krásnym autom, ako veľký geroj. Ešte fotka pre všetkých 5 priateľov a odchod na pumpu. Prvé tankovanie a prvé metre v reálnej premávke v Michalovciach. Smer Humenné. Krása! Extáza! Úžas!

Kamarát sa ešte v ten istý deň vybral domov do Trnavy. Prvé kilometre ubiehali krásne, auto išlo fantasticky. V čase nášho rozhovoru už mal najazdené takmer 4800 kilometrov, bol autom v Chorvátsku a nazad, a ešte 2x otočil trasu Trnava - Humenné a späť, trochu pojazdil po meste doma a pár krát zašiel aj do Bratislavy. Väčšinu postrehov a skúseností mi zhrnul pri našom stretnutí.

„Tá KIA ide nenormálne potichu, keď motor beží na voľnobežné otáčky, takmer vôbec ho nepočuť. Aj počas jazdy je hluk od motora počuť len veľmi slabo. Často, keď do auta sadnem a naštartujem, zabúdam vypnúť ISG systém a potom LDWA. Tieto dve koko... dva nezmysly nechápem. Kým ISG sa dá vypnúť okamžite stlačením jedného tlačidla, tak LDWA sa vypne až keď príslušné tlačidlo podržím stlačené približne 2 sekundy. Prečo, pre Satana živého? Prvý krát mám auto kde je turbo a rozmýšľam či budem cítiť to povestné 'oneskorenie činnosti turbokompresora', známejšie pod insitným názvom 'turbo lag', myslím, že sa dá ľahko postrehnúť keď sa to deje, ale nie je to nič hrozné. Octavia bez turba išla asi tak 100x horšie. Toto auto ťahá ako šialené, absolútne bez problémov ide po diaľnici 160km/h. Hore Čertovicou to išlo fantasticky. Subjektívne najzreteľnejší rozdiel oproti Octavii je pocit jazdného komfortu a luxusnej výkonnostnej rezervy. Auto na rozbitej ceste neskáče ako šialené, podvozok perfektne tlmí nerovnosti a diery na kvalitných slovenských cestách. Toto bude zrejme vďaka viacprvkovej zadnej náprave a oproti starému autu je to ohromný rozdiel. Na ceste sedí super. V zákrutách sa nenakláňa. Radenie rýchlostí je presné a radiaca páka má pekne presne vymedzené dráhy, manuál bol správna voľba. Plyn je citlivý a rovnako aj spojka, treba si na to zvyknúť. Úplná novinka je pre mňa infotainment - doteraz som v aute mal len rádio s CD prehrávačom. Haha. Tu sa dá pripojiť mobil a počúvať napríklad Spotify. Parkovacia kamera je tiež vec, ktorú mám v aute prvý krát, je to fasa. Bezkľúčové štartovanie je parádne. Skúšal som aj automatický režim pri prepínaní diaľkových a stretávacích svetiel, na počudovanie to funguje bezchybne. Len čo v diaľke zazriem svetlá auta počas šoférovania v noci, prepne sa to skôr, ako keby som to spravil manuálne. Akurát nevýhoda je relatívne malý kufor. Ale hovorím si, oproti Octavii má každý liftback, či sedan, malý kufor. Budeme skrátka prevážať menej harabúrd. Chcel by som ešte dokúpiť zvukovú izoláciu na vnútornú stranu prednej kapoty. Je to trochu zvláštne, že keď kapotu otvorím, zvnútra vidím holý plech a výstuže. Toto som si ale kedysi dokúpil aj na Octaviu. Niežeby to malo nejaký zásadný vplyv na jazdu alebo čo, auto ale bude možno ešte o trochu tichšie. Pri zaradenej šestke počas jazdy na diaľnici motor točí okolo 3200 rpm, znovu, to je vec neporovnateľná so starým autom, tam pri rýchlosti okolo 140 km/h na zaradenej päťke boli otáčky cez 4500, možno aj viac. Interiér vyzerá pekne, ergonómia fajn, volant potiahnutý ozajstnou kožou, anatomicky tvarovaný (yay!) a väčšina ovládačov ostala vo fyzickej podobe, nie iba ako virtuálne tlačidlá na obrazovke displeja. Má to dokonca normálnu ručnú brzdu, nie to smiešne elektrické tlačidlo.“

Kamarát je maximálne spokojný, KIA je síce také plebejské auto, nie je to žiadne Pagani Huayra ani Henessy Venom, Lamorghini Vemeno, Jack Daniels, no to vôbec nevadí. Ďalšie auto si už nekúpi, lebo o pár rokov už budú jazdiť len ekologické vozidlá poháňané recyklovanými plastovými fľašami, budú mať záporné emisie CO2 a maximálnu rýchlosť obmedzenú na 20 km/h. Pretože náraz do pevnej prekážky vedľa cesty v takejto rýchlosti nemá fatálne následky. Cesta z Trnavy do Humenného sa takouto rýchlosťou predĺži na 22 hodín, ale tak zase bude to takmer úplne bezpečné.

 

Dopili sme čaj, kamoš nasadol do auta a ufujazdil preč. Ešte kým načisto zmizol, otvoril okno na strane vodiča a cez piskot pneumatík som počul ako zakričal: „Nech žije benzín!!!“ (Asi chcel povedať „Nech žijú zdieľané elektrokolobežky“, ale pomýlil sa.)

 

Blázon...