Talianská Molleindustria vydala hru, ktorá má za úlohu zviditeľniť sociálny dopad múdrych telefónov. Neprekvapilo výberom príkladného výrobcu najpopulárnejších prístrojov našej doby, a Apple neprekvapil svojou reakciou, keď hru z AppStore promptne stiahol. Krátky pobyt vo virtuálnom obchode však niektorým ľudom stačil, aby si hru stiahli.
Kontroverzné hry vždy získajú okamžitú publicitu a my sa pripájame, aby sa tento exemplár nestratil do zabudnutia.
V Phone Story totiž figurujú mini hry, ktoré predstavujú rôzne kontroverzné kroky, ktoré firmy ako Apple musia podniknúť, kým sa ku vám dostane finálny produkt. Hra sa teda skladá z mini-hier ako je napríklad ťažba coltanu, ktorá vám priblíži ťažbu minerálu potrebného k výrobe moderných telefónov. Tu kontrolujete ťažbu v Kongu, kde sa táto surovina získava za horibilných podmienok, a deti od osem do dvanásť rokov ťažia pod ozbrojeným dozorom, v horibilných podmienkach za pár dolárov na deň.
Ďalšia mini-hra vám priblíži osud čínskych robotníkov z Foxconnu, ktorí sú nútení pracovať za minimálnu mzdu aj tridsaťšesť hodín v kuse s čerešničkou na vrchu vo forme otrokársky-milého manažmentu. V mini-hre sa snažíte zachrániť čo najviac sebe-vražedných pracovníkov.
Marketing, ktorý pravdepodobne spotrebuje toľko peňazí, čo celá výroba dokopy je zdôraznený naháňaním fanúšikov do Apple obchodu po začiatku predaja nového modelu. Táto časť má zdôrazniť mrhanie zdrojmi a vytváraniu dopytu po niečom, čo je v podstate to isté až na tú novú predponu/príponu.
Taliani nezabudli ani na problém e-odpadu a teda osudu vyhodených modelov, ktoré obsahujú množstvo nebezpečných kovov, ktoré za nebezpečných podmienok recyklujú úbožiaci z Ghany, Pakistanu alebo Číny.
Je pravda, že Apple sa snaží vyriešiť tieto problémy tak, že použije outsourcing a tak prenesie zodpovednosť na svojich dodávateľov. Koncový užívateľ tak ľahko stráca prehlad o zverstvách, ktoré boli z hľadiska veľkej korporácie zameranej na najnižšie výrobné náklady, nevyhnutné.