Rok 2020 začal veľmi príjemne, veď viete (nová konšpiračná teória: COVID-19 je dôsledok kliatby divočáka cisárpána). Dlhší čas bol Štefánik zavretý pre všetky lety, dokonca aj v časoch, kedy GA komunita vo zvyšku slovenska prispela svojou troškou a pomáhali s expresným prevozom 3D-tlačených ochranných štítov pre zdravotníkov.
Prvý lastovičí let sa mi podaril až v máji, na obed do Martina a späť. LTT som stihol splniť podmienku 3 vzletov a pristátí za posledných 90 dní, aby som mohol voziť pasažierov. Ak som chcel letieť s pasažiermi znova, najneskôr by to muselo byť v auguste.
A práve 8. august bol vybraný ako ten Deň s veľkým Ď, kedy bude kliatba zámku Konopiště finálne prelomená. Voľná bola iba dvojmiestna DA-20 katana, s registráciou OM-KAT ("Katka", hoci pôvodne to bolo asi myslené ako Katana).
Tu nastal prvý problém, Katany sú pomalšie a majú menšiu nádrž. DA-40ky, hlavne ich dieselové varianty, ktoré si obidve letecké školy obľúbili, majú väčšie nádrže (a väčšinou sú ešte extra rozšírené). Takže aj napriek vyššej spotrebe majú výrazne väčšiu výdrž. DA-40 počíta s priemernou cestovnou rýchlosťou 110 uzlov (200 km/h), čo dáva trať LZIB-LKBE za zhruba hodinu a pol. 3 hodiny spiatočne pri priemernej spotrebe okolo 6 galónov na hodinu (23 l/h) dáva spotrebu 18 gal (68 l), pričom nádrže majú okolo 39 gal (147 l). Naproti tomu má Katana síce nižšiu spotrebu okolo 15 l/h, ale aj cestovnú rýchlosť do 90 uzlov (150 km/h). LZIB-LKBE sa počíta na 2 hodiny jednosmerne, 4 hodiny spiatočne a spotreba okolo 60 l. Ale nádrž má kapacitu len 74 l, čo dáva dosť slabú rezervu na necelú hodinu letu. Pri plánovaní sa musí počítať s rezervou aspoň 45 minút, ale nie je vhodné ísť natesno.
DA-40 TDI žerú letecký kerozín (JET A-1), prinajhoršom kvalitnejšiu motorovú naftu. Ale v našich podmienkach sa do nich tankuje iba JET A-1. To sa na bežných benzínkach nepredáva, takže sa tankuje na väčších letiskách, kam lietajú prúdové lietadlá. Tie taktiež papajú JET A-1. Naproti tomu DA-20 Katany fungujú na benzín. Buď letecký nízkoolovnatý AVGAS 100LL (áno, čítate správne, olovnatý), alebo v prípade potreby štandardný bezolovnatý 95 oktánový. Na Štefániku sa dá zohnať iba JET A-1 alebo AVGAS 100LL, na menších klubových letiskách zvyčajne mávajú iba bežnú 95-ku. Tam, kde lietajú staršie stroje zvyknú mať aj AVGAS, ale nie je to všade. Navyše je AVGAS drahší, než 95ka, a v moderných Rotax motoroch spôsobuje olovo rýchlejšie zanášanie hláv piestov.
A čo to znamenalo pre nás? Ak by sme leteli DA-40kou, tak v Benešove síce tankovať nemôžeme (JET A-1 tam nemajú), ale nebolo by to nutné pri aspoň 2/3 nádrže. Keďže sme ale dostali Katanu, ani s plnou nádržou by nebolo rozumné letieť bez tankovania. Takže v Benešove musíme dotankovať na cestu naspäť. Plus, keďže je to iba dvojmiestne lietadlo, nebudem môcť poriadne povoziť kamaráta, ani jeho rodinu. Max. po jednom a iba na krátko.
Druhý problém, keďže rovnakú mašinu si niekto zarezervoval na večerný let, musím byť naspäť okolo 16tej, najneskôr o 16:15. Takže vozenie si môžem rovno škrtnúť, na to čas určite nebude. Budeme radi, ak stíhame stretnutie, prehliadku zámku a obed. To ale vôbec nevadí, kamarátove deti ochoreli, takže príde asi iba sám.
Tretí problém, priateľku som mal na ceste späť vysadiť v Bolerázi. Mali nejaké sústredenie kúsok odtiaľ, v Orešanoch. Z letiska LZTR ju už mohli vziať ďalej autom, ale z Bratislavy by to nestíhali.
Ako veční optimisti sme si znova online kúpili lístky na prehliadku zámku. Plánovali sme doraziť na 11tu, prehliadka zámku 12:00 - 12:55, zhruba 13:30 by sme museli ísť na letisko, aby sme stihli prílet.
Počasie bolo ráno krásne, letový plán podaný, na letisko sme dorazili bez meškania.
Keďže času bolo na knap, pýtal som mašinu vopred natankovanú. Neskoro večer mi ale prišla sms:
"ahoj nejak sa pomenili lety dnes vecer, tak neviem ako je masina s palivom, malo by tam byt na 3:30, skontroluj pre istotu palicou, to by stacilo na let tam a tam by si dotankoval.."
Ou jea, presne to potrebujeme. Kontrola nádrže palicou je ale aj tak štandardný postup v rámci predletovej prípravy a odhalila necelé 3/4 nádrže, čo na cestu tam s prehľadom stačí. Tankovať v Benešove by sme museli tak či tak, podstatné bolo nestrácať čas tankovaním na Štefániku (AVGAS je skôr side business, cisternu majú iba jednu a vždy sa na ňu čaká dlho). Jo a seriózne, originál príslušenstvo DA-20 katana je asi meter dlhá drevená palica na meranie množstva paliva v nádrži. Strčí sa to do nádrže, vytiahne a na 4 ryskách sa dá odhadnúť množstvo paliva (0, 1/4, 1/2, 3/4, plná). Benzín sa ale vyparuje rýchlo, takže netreba otáľať.
Palivo je vhodné overiť vizuálne, keďže palivomery s ciferníkmi v kokpite nie sú úplne spoľahlivé. V leteckej škole, kde som si robil výcvik sa palice zo začiatku nepoužívali. Objednali ich až keď raz inštruktor so žiakom museli núdzovo pristáť v poli, lebo im došlo palivo a palivomer ukazoval pol nádrže.
Predletová prehliadka dopadla dobre, aspoň z mojej strany. Ale orliemu zraku priateľky neušla jedna drobnosť. Je toto v poriadku?
Na chrbte lietadla, kde dopadá gumová odrazka pri odklopení krytu kabíny, bol popraskaný náter.
Toto mi fakt nemalo uniknúť, ale nie je to nič nebezpečné, letieť môžeme.