1992, Bratislava 

V obývačke sedia dvaja mladí chlapci, zhypnotizovane sa pozerajú na rozmazaný obraz svietiaci z čiernobieleho televízora. Sú to bratia vo veku 7 a 15 rokov. Miestnosťou sa ozývajú vysoké tóny, sypúce kilobajty do pamäte malej čiernej krabičky s gumenými tlačítkami. Na krabičke je nápis Sinclair ZX Spectrum. 8-bitový počítač, ktorý kúpil staršiemu synovi jeho otec za 1000 Kčs, od kolegu ktorý mal hobby v písaní sci-fi poviedok…

Piskot stíchol. Na televízore žiaril nápis:

---- E L I T E ----
Load New Commander (Y/N)?

1984, Spojené Kráľovstvo

David Braben a Ian Bell vydávajú prvú hru využívajúcu vektorovú grafiku z čiar spôsobujúcu trojrozmerný (3D) efekt pre počítače BBC Micro a Acorn Electron. Tá je následne portovaná na dnes už legendárne počítače a herné konzoly ZX Spectrum, Atari ST, Commodore 64, Amiga, Nintendo (NES), Apple II, IBM PC, ale i na menej známe Amstrad CPC, MSX a Tatung Einstein.

Táto hra sa volá ELITE a položila základný kameň pre všetky vesmírne simulátory. Hra o veľkosti 48 kB, využívajúca procedurálne generované galaxie a planéty, distribuovaná na kazetových páskach (MC) a cartridgeoch. Každý sa mohol z pohodlia domova ponoriť do temného vesmíru, stať sa obchodníkom, pirátom alebo lovcom odmien.

ELITE sa okamžite stáva hitom a získava hodnotenia od recenzentov v priemere 92-98% a mnohé ocenenia. Legenda žije navždy a ocenenia dostáva i mnoho rokov po jej vydaní, napríklad:

  • (2000) IGN  – 12. miesto z najlepších 25 PC hier všetkých čias,
  • (2004) Retro Gamer – 1. miesto z najlepších 100 retro hier,
  • (2007) Times Online – 3. miesto z najvplyvnejších hier vôbec,
  • (2008) Stuff – 6. miesto zo 100 najlepších hier,
  • (2008) Next Generation Magazine – 1. miesto v rebríčku najlepšia hra 80. rokov.

Televízna reklama, ktorá hovorí: Kúpte si ju teraz a doprajte si hru života!

ELITE mala niekoľko oficiálnych pokračovaní na rôznych platformách:

  • (1993) Frontier: Elite II – pre Amiga, Atari ST a IBM PC,
  • (1995) Frontier: First Encounters (Elite III) – pre IBM PC.

2015, Bratislava

V kancelárií zvoní 29-ročnému ITčkárovi telefón. Volá mu starší a úspešnejší brácho, zo slúchadla sa ozýva: „Čau, čo chceš k narodkám? Prachy na auto alebo Xbox One?“.

Odpovedá: „Fúha, prachy nechcem. Xbox One by som si asi sám tak skoro nekúpil, počkal by som na vianočné výpredaje na bazoši od nešťastných rodičov, ktorých deti chceli PS4.“

„OK. Je tu nejaký že ELITE, 1 TB s SSHD diskom, a s ELITE controllerom. Môže byť?“

„Móže. Dikýýýýýýý!“.

A tak sa stalo.

Píše sa rok 2016, tridsiatka na krku, a ja sa tu hrám ako prváčik na základnej škole:

Elite: Dangerous

(PC, OS X, Xbox One, v pláne: Sony Playstation 4)

Elite: Dangerous Launch Trailer

David Braben, spoluzakladateľ spoločnosti FRONTIER Developments, tvorca pôvodnej ELITE z roku 1984, sa rozhodol splniť si sen. A nielen sebe. Aby mal dostatočnú slobodu pri tvorbe, štartuje  koncom roka 2012 kampaň na Kickstarteri s názvom ELITE: Dangerous. 25 681 fanúšikov vyzbieralo spolu £1,578,316. Hra vychádza v roku 2014, na 30. výročie ELITE. K dnešnému dňu hra zarobila viac ako 22 miliónov libier a predaj stále pokračuje.

Minimálne dvaja ľudia v Bratislave nosia toto tričko s hrdosťou.

Hra sa drží striktne svojich predchodcov, z veliteľského kresla svojho vesmírneho korábu hľadíte do vesmíru, ktorý obsahuje miliardy hviezd. Každú z nich môžete navštíviť a preskúmať. K tomu stačí len drobnosť - niekoľko pozemských životov. Hru by sa dalo rozdeliť na niekoľko módov:

Solo Play – hráč cestuje po mliečnej ceste (našej galaxií) za dobrodružstvom bez ostatných hráčov. Spoločnosť mu robia predovšetkým NPC, túžiace po jeho hlave alebo náklade.

Open Play – ak sa veliteľ cíti osamelo, môže založiť letku a vyraziť za dobrodružstvom spoločne so svojimi priateľmi. Alebo aj škodoradostne vytiahnuť nováčika zo supercruisu, ktorý kým sa zorientuje, kde je sever (haha! že sever...), štvorica pulzných lejzrov z neho narobí vesmírny prach.

CQC Championship – je akčný mód, pripomínajúc masaker na multiplayeri v Call of Duty. Stíhači sa naháňajú medzi vesmírnymi stanicami a asteroidmi s cieľom získať čo najviac fragov. Tento mód je nezávislý od otvoreného sveta, takže ak dostanete chuť na vesmírnu zabíjačku, a práve sa nachádzate pri Sagittarius A* (čierna diera v strede našej galaxie), nič vám v tom nebráni.

Close Quarter Combat Championship Launch Trailer

CQC Championship Gameplay Trailer Xbox One

Vesmír: konečná hranica

Elite: Dangerous nemá príbeh v podobe singleplayeru. Príbeh sa skladá z veľkého univerza z predošlých hier, z univerza opísaného napríklad aj v knižných poviedkach. Postupne sa buduje plnením komunitných úloh alebo úloh zadanými frakciami. Federácia, Impérium, Aliancia a Nezávislí. Každá z nich má svoje politické sily, s rozličnými názormi, čo je správne a čo nie, s výhodami, ktoré iní nemajú – či už technologické, obchodné, alebo politické. Nezávisle na politike, či sa rozhodnete bojovať pod niekoho vlajkou, sú tu rôzne povolania. Slobodne, podľa svojej chuti a výberu. Včera baník, dnes lovec odmien, zajtra nájomný vrah. Jediné povolanie, ktoré nie je možné zmeniť zo dňa na deň, je prieskumník – z druhej strany galaxie môže cesta späť trvať aj týždne.

  • Curier (kuriér) – plní rolu poštového holuba galaxie, drží a posúva informácie ďalej,
  • Trader (obchodník) – kupuje tovar lacno, predáva draho, čím väčší nákladový priestor, tým väčší profit (neplatí pre raritný tovar),
  • Explorer (prieskumník) – chceš byť galaktický Krištof Kolumbus? Objavuj nové svety, čierne diery, neutrónové hviezdy. Pri každom novoobjavenom vesmírnom telese a predaní týchto informácií na vesmírnej stanici, bude tvoje meno navždy zapísané v celogalaktickej databáze. Vesmírne stanice sa ale nachádzajú len v okolí našej Slnečnej sústavy (SOL) a pri úmrtí pred jej odovzdaním sa databáza vynuluje.
  • Miner (baník) – ťaží asteroidy alebo planetárne prstence, pričom mu pomáha ťažobný lejzer, drony zisťujúce štruktúru objektov a zhrabujúce vyťažené vzácne minerály a rudy do rafinérie na spracovanie.
  • Smuggler (pašerák) – dobrý biznis. Najlepší biznis! Pašovanie drog, otrokov a zbraní do systémov, kde sú zakázané. Buď rýchly a tichý – budeš hnusne bohatý!
  • Pirate (pirát) – čo asi môže robiť pirát? Odpaľuje motory vesmírnym korábom, kradne im náklad dúfajúc, že ďalšia obeť bude mať pri sebe debničku kvalitného grogu! Arrr!
  • Mercenary (žoldnier) – sa necháva najímať pre boj v konfliktných zónach. Konfliktné zóny obsahujú dve rôzne strany, veliteľ si sám môže vybrať, za ktorú chce bojovať. Ide o nekonečné súboje desiatok ľodí a v prípade straty štítov únik nie je zbabelosťou. Veď „ja sa vrátim“.
  • Assassin (nájomný vrah) – zabíja na objednávku. Vysoká odmena sprevádza i vysoké riziko.
  • Bounty hunter (lovec odmien) – nájdi, oskenuj, zabi a zarob. Kriminálnikmi sa to vo vesmíre len tak hemží! V bojových zónach HiRES (High Resource Extracion Sites) v spolupráci tvojou letkou je to dobrý kšeft.

„Simulátor? Ale prosím Vás… ts, ts, ts...“

„...prahpustá strieľačka!“ by si niekto pomyslel po zhliadnutí trailerov. To platí možno iba pre CQC, realita je iná:

  • Pred cestou je potrebné si kúpiť alebo vymeniť v hangári loď, ktorá je najvhodnejšia svojou stavbou pre daný účel (napr. vrtká bojová stíhačka, neohrabaná nákladná krabica od topánok, neozbrojená a štítmi nevybavená žabka, ktorá ďaleko doskočí).
  • Navrhnúť použité komponenty podľa potreby, spotreby a váhy. V začiatkoch aj ceny.
  • Váha určuje doskok cez hyperspace, ale doskok určuje aj trieda FSD. Váha sa, samozrejme, mení aj podľa nákladu na palube.
  • Spotreba energie sa delí v režime so zatiahnutými a vysunutými zbraňami a počas supercruise. Aktivácia/deaktivácia komponentov sa nastavuje cez modulové priority.
  • Komponenty vieme aj vypnúť a šetriť tak enegiu. Vedia nám ich aj zničiť a vyradiť ich tak z činnosti. Alebo my im. Vieme ich reštartovať alebo opraviť cez Auto Field-Maintenance Unit.
  • Energiu vieme rozdeľovať cez Power Distribution medzi tri kategórie: štíty, motor, zbrane.
  • Energiu poskytuje elektráreň, elektráreň ale spotrebováva palivo. Tankovať môžeme na stanici alebo pri hviezde cez Fuel Scoop. Trieda Fuel Scoop určuje rýchlosť natankovania.
  • Skoky cez hyperspace spotrebuváva najviac paliva, tankovať sa dá len z hviezd niektorého typu (mnemotechnická pomôcka: K,G,B F,O,A,M).
  • Ak dôjde palivo, nikde nie je žiadna stanica, ani hviezda, máme dve možnosti. Autodeštrukcia alebo privolanie si pomoci od hráčov, ktorí si hovoria Fuel Rats - nezištne priletia a cez Limpet Controller vám natankujú. Pri cestách je vhodné si plánovať trasu na mape galaxie.
  • Každá zbraň inak reaguje na rôzne druhy štítov, má rôznu spotrebu energie (termálne) alebo munície (kinetické). Termálne okrem seba prehrievajú aj loď.
  • Loď sa prehrieva aj pri tankovaní z hviezdy alebo pri tichom režime využívaného pri pašovaní (studený motor nepúta takú veľkú pozornosť bezpečnostných zložiek a môžeme sa tak vyhnúť skenovaniu). Vieme ju schladiť cez Heat Sink.
  • A mnoho ďalších vychytávok, súvislostí, komponentov a kombinácií… Ešte som sa nestretol s vesmírnou loďou, ktorá má všetko. Takú má len Chuck Norris.

Zhrnuté

  • nekonečná hracia doba, až do vypnutia herných serverov
  • dobre navrhnutý systém poistenia v prípade úmrtia
  • možnosti, ktoré poskytuje samotná hra, a ich počet sa bude rozširovať
  • aktívny vývoj, plánované vydávanie DLC a aktualizácií
  • natívna podpora okuliarov pre virtuálnu realitu (Oculus Rift) pre PC
  • silná komunita hráčov poskytujúca obrovské množstvo informácií a nástrojov
  • kvalitne navrhnutý dodatočne platený obsah bez výhod (skiny pre vesmírne lode)
  • zdieľané informácie (exploration data, politika) medzi platformami
  • (zatiaľ) nemožnosť stretnutia hráčov medzi platformami
  • vyššia náročnosť pre nových hráčov, kým sa zorientujú
  • gameplay pomerne odlišný od trailerov (pred kúpou hry odporúčam gameplay videá)
  • dlhšie loadingy máp systémov, cestovanie medzi systémami
  • repetitívnosť pri dlhšie vykonávanej činnosti
  • občasné menšie bugy

Rozšírenie Horizons (zatiaľ iba pre PC) pridáva pristávanie na planétach

Hodnotenie podľa metacritic.com:

PC – Metascore: 80/100, User Score: 6.4/10
Xbox One – Metascore: 80/100, User Score: 7.5/10

Poznámka:

Xbox One Elite nie je brandovaná edícia k tejto hre, jedná sa o vyššiu radu konzoly a ovládača.
Fotografie osobných počítačov – rodinný archív.
Osoby spomínané v tomto článku a ich reálny výskyt je viac ako náhodný.